31-07-2015 / Martijn Baten

Facebook

Het organisch bereik op Facebook is in de afgelopen jaren telkens gedaald. Facebook advertenties worden meer vertoond in het nieuwsoverzicht en daarnaast willen 18 miljoen Facebook bedrijfspagina’s hun berichten vertoond hebben op de startpagina van gebruikers. Continu voert Facebook aanpassingen door aan de manier waarop berichten in het nieuwsoverzicht worden getoond. Omdat het op de hoogte blijven belangrijk is geeft dit artikel geeft handige tips aan beheerders van Facebook bedrijfspagina’s om het organisch bereik op Facebook te verbeteren.

Tips voor het verbeteren van organisch bereik op Facebook

Aan de hand van een studie door Ogilvy is het organisch bereik op Facebook sinds oktober 2013 met 49 procent gedaald tot 8 procent. Advertenties krijgen meer de ruimte op het online sociale netwerk en hierdoor is er minder ruimte om berichten van pagina’s te tonen aan gebruikers. Het nieuwsoverzicht wordt samengesteld onder andere door het EdgeRank algoritme. Naast de basisregels waar rekening mee gehouden moet worden ten aanzien van het algoritme, hieronder vijf tips voor het verbeteren van organisch bereik op Facebook:

1. Maak gebruik van strategieën toegepast door grote organisaties: Studie door PR Journal uit 2014 laat zien dat Fortune 500 bedrijven de volgende strategieën nastreven op hun Facebook bedrijfspagina: 1) Laat met updates zien wat er binnen in de organisatie gebeurt 2) Laat zien dat de organisatie open staat voor vragen en opmerkingen via Facebook 3) Zorg voor een positieve uitstraling in alle berichten.

2. Plaats berichten op het moment dat andere bedrijfspagina’s minder delen: Het plaatsen van berichten op het moment dan anderen minder berichten delen werkt onder de aanname da het bericht dan meer kans heeft om getoond te worden. Beheerders van bedrijfspagina’s kunnen via de ‘Paginastatistieken’ inzichtelijk krijgen wanneer fans gebruik maken van Facebook.

3. Deel originele afbeeldingen van achter de schermen: Plaats afbeeldingen die een kijkje achter de schermen geven aan fans van de pagina. Denk bijvoorbeeld aan teamfoto’s van je organisatie. Buffer experimenteerde hiermee en de updates met teamfoto’s behoorde tot de 10 best geplaatste berichten op de pagina.

4. Stel vragen en stimuleer interactie: Betrek fans en bezoekers van een bedrijfspagina door vragen te stellen aan fans en hiermee de interactie te stimuleren. Interactie draagt bij aan de verspreiding en betere zichtbaarheid in het nieuwsoverzicht en geeft daarnaast de mogelijkheid om inzicht te verkrijgen in de belevingswereld van de klant.

5. Plaats afbeeldingen die voor zich spreken: Verwerk relevante informatie voor fans in een aantrekkelijke afbeelding zoals een infographic. Een handige tool voor het maken van afbeeldingen voor Facebook is Canva.

Onderstaande infographic van Quicksprout geeft naast de vijf bovenstaande tips verdere toelichting over de werking van organisch bereik op Facebook.

Tips voor het verbeteren organisch bereik op Facebook