05-12-2012 / Ayman van Bregt

Brian Honigman is een Amerikaanse ‘Digital Marketing Executive’ en blikt terug op 2012. In het artikel ‘100 Fascinating Social Media Statistics and Figures From 2012‘ op de website van ‘The Huffington Post‘ worden de belangrijkste ontwikkelingen en wetenswaardigheden van 2012 op het gebied van social media genoemd. In het artikel komen de inzichten uit cijfers en statistieken van vooral Facebook, Google+, Instagram, Pinterest en Twitter aan bod.

Uit de wetenswaardigheden die Honigman noemt, vallen volgens hem een aantal zaken op die hieronder op een rij zijn gezet:

  • Het wordt steeds belangrijker voor bedrijven en organisaties om tweets te monitoren die hen betreffen. Een niet beantwoorde tweet van iemand op Twitter kan frustratie oproepen;
  • Om meer volgers te krijgen is het effectiever om door de dialoog aan te gaan het mond-tot-mond effect te vergroten dan alleen maar content te zenden;
  • Zorg voor een goede zichtbaarheid en ‘surfervaring’ op mobiele platformen (smartphones en tablets);
  • De meest eenvoudige manier om interactie met volgers aan te gaan is om vragen te stellen;
  • Het is belangrijk om social media data te leren interpreteren zodat er optimaal resultaat uit social media activiteiten kan worden gehaald.

 

Twintig wetenswaardigheden over Twitter in 2012

In het artikel van Honigman is een lijst te vinden met 20 wetenswaardigheden over Twitter in 2012. Deze wetenswaardigheden, die afkomstig zijn uit verschillende bronnen,  zijn hieronder weergegeven:

  1. Gedurende 2012 werden gemiddeld iedere dag 175 miljoen tweets verzonden. (bron: Infographics Labs)
  2. Een Twitter-gebruiker tweet gemiddeld 307 tweets (bron: Diego Basch’s Blog);
  3. Sinds Twitter bestaat zijn er in totaal 163 miljard tweets verstuurd. (bron: Diego Basch’s Blog)
  4. 56% van tweets van klanten gericht aan bedrijven worden genegeerd en dus niet beantwoord. (bron: AllTwitter)
  5. De ‘overwinningstweet‘ van Barack Obama was de meest gedeelde tweet (retweet) ooit met meer dan 800.000 retweets. (bron: The Guardian)
  6. De drie meest actieve landen op Twitter zijn de Verenigde Staten (107 miljoen Twitter-gebruikers, Brazilië (33 miljoen Twitter-gebruikers) en Japan (30 miljoen Twitter-gebruikers). (bron: Jeff Bullas)
  7. Een gebruiker op Twitter volgt gemiddeld 51 mensen (en heeft gemiddeld hetzelfde aantal volgers). (bron: Diego Basch’s Blog)
  8. De verkiezingen in de Verenigde Staten in 2012 braken de ‘verkiezingsrecords’ met 31,7 miljoen ‘politieke tweets’. De verkiezingsdag was tot op heden het meest actieve evenement qua tweets in de Verenigde Staten. (bron: Marketing Land)
  9. 32% van alle internetgebruikers (wereldwijd) gebruikt Twitter. (bron: Marketing Land)
  10. Twitter beoogd in 2014 $540 miljoen omzet te maken met advertentieinkomsten. (bron: Web Analytics World)
  11. 69% van de personen of organisaties die je besluit te gaan volgen op Twitter gebeurt op aanraden van vrienden. (bron: Web Analytics World)
  12. In 2012 worden iedere dag 1 miljoen nieuwe accounts geregistreerd op Twitter. (bron: Infographics Labs)
  13. Lady Gaga heeft 31 miljoen volgers en is daarmee het meest gevolgde Twitter-account. (bron:Socialbakers)
  14. Op Twitter is YouTube het merk met de meeste volgers (19 miljoen). (bron: All Twitter)
  15. In de Verenigde Staten zijn 141,8 miljoen geregistreerde Twitter-accounts (27,4% van de volledige Twitter-populatie). (bron: All Twitter)
  16. De TV-screening van “The Castle in the Sky” was het meest besproken onderwerp op Twitter in 2012 (25.088 tweets per seconde). (bron: Sys-Con)
  17. Iedere seconde worden er 11 Twitter-accounts aangemaakt. (bron: Infographics Labs)
  18. 50% van de Twitter-gebruikers maakt van het sociale netwerk gebruik via een smartphone. (Bron: Microsoft tag)
  19. 34% van de marketeers op Twitter heeft leads gegenereerd via Twitter. (bron: Digital Buzz Blog)
  20. 26% van de retweets worden gedaan omdat een Twitter-gebruiker vraagt om een retweet-actie van zijn/haar volgers. (bron: Web Analytics World)

Afbeelding via MediaBistro.com