19-06-2013 / Ayman van Bregt

Twitter Analytics platform stelt Twitter statistieken beschikbaar voor alle gebruikersVerschillende analyse- en statistiekentools zijn beschikbaar om inzichten te krijgen in de activiteiten van merken, bedrijven en organisaties op Twitter. Hoewel er geen officiële communicatie vanuit Twitter over is geweest, kan iedere Twitter-gebruiker nu gratis gebruik maken van statistieken die Twitter bijhoudt. De statistieken bieden inzicht in hoe tweets gewaardeerd worden en geven meer gedetailleerde informatie over merken en Twitter gebruikers die volger zijn van het desbetreffende Twitter-account. In dit artikel wordt inzicht gegeven in de mogelijkheden van Twitter statistieken en hoe deze geactiveerd kunnen worden.

Twitter statistieken beschikbaar voor alle Twitter gebruikers

De statistieken zijn onderdeel van functionaliteiten die al beschikbaar waren voor adverteerders op Twitter. In het statistiekenoverzicht worden grafieken getoond waarin informatie gegeven wordt over het aantal ‘mentions’, volgers en Twitter gebruikers die gestopt zijn met volgen (ontvolgers). Er is ook een overzicht met gedetailleerde informatie over recent geplaatste tweets. Dit overzicht geeft per tweet weer hoe vaak iemand de tweet als ‘favoriet’ heeft gewaardeerd, de tweet gedeeld heeft met zijn/haar volgers (retweet) of gereageerd heeft op de tweet (mention).

Voor merken, bedrijven en organisaties die de impact van  hun tweets willen meten biedt Twitter ook inzicht in het aantal keer dat er geklikt wordt op links die in tweets zijn gedeeld. Alle data kan gedownload worden voor eigen gebruik en verwerking (een csv-bestand is te downloaden). De Twitter statistieken zijn een goed instrument voor Twitter gebruikers die geen gebruik willen maken van externe tools om statistieken over de Twitter activiteiten te raadplegen.

Twitter statistieken activeren

Het activeren en bekijken van de eigen Twitter statistieken is eenvoudig door de volgende stappen uit te voeren.

  1. Twitter Ads
    Twitter statistieken zijn beschikbaar via het dashboard van Twitter Ads. Ga daarom naar ads.twitter.com en login met het Twitter-account waarvoor de statistieken geactiveerd moeten worden.
  2. Twitter Statistieken (Analytics) activeren
    Bovenaan de pagina is rechts het menu ‘account and billing’ te zien. Klik op dit menu en kies voor ‘Billing history’. Klik vervolgens op de link ‘Switch to advanced’. Er verschijnt een nieuw venster en klik op de knop ‘Switch to advanced’. Links bovenaan de pagina zou nu de link ‘Analytics’ moeten verschijnen. Als deze link niet verschijnt ververs dan de pagina.

NB: Er zijn nog enkele problemen bekend van Twitter gebruikers die het niet is gelukt om de analytics te activeren. Als er problemen zijn, probeer het dan in een andere internetbrowser of later nogmaals.