06-09-2011 / Martijn Baten

De anatomie van een Facebook fan

Veel organisaties gebruiken een Facebook bedrijfspagina (fanpagina) om met klanten in contact te komen en hen te betrekken bij het merk of bedrijf. In het artikel ‘Waarom worden mensen ‘Fan’ van een Facebook fanpagina?‘ schreven we eerder over de manieren waardoor je meer fans kunt verkrijgen voor een Facebook bedrijfspagina. Maar wat is de volgende stap als de gebruiker een Facebook fan is geworden? Op welke manieren kun je de betrokkenheid van een fan vergroten?

In onderstaande ‘infographic’ van het Amerikaanse Moontoast kun je zien op welke manieren een Facebook fan meer betrokken kan worden bij een bedrijfspagina, nadat hij/zij fan is geworden. Je kunt in de infographic ook zien op welke andere manieren iemand een Facebook fan wordt. Dit kan namelijk ook via een eigen website (in ons geval: socialmediaacademie.nl) of een applicatie op Facebook. In alle drie de gevallen heeft Moontoast in kaart gebracht hoe dit proces verloopt en wat het kan opleveren.

Onderaan gaat de ‘infographic’ ook in op ‘Edgerank‘, het algoritme van Facebook waarmee bepaald wordt in welke mate een statusupdate door anderen gezien kan worden. In het artikel ‘Hoeveel mensen zien jouw Facebook bedrijfspagina updates werkelijk?‘ kun je meer lezen over de werking van dit algoritme.

Heb je zelf nog een handige tip om Facebook fans meer te betrekken bij je merk of organisatie op Facebook? Deel gerust je suggesties onderaan dit artikel!

Infographic 'The anatomy of a fan'