03-01-2012 / Martijn Baten

Heatmap Facebook Timeline

Het Amerikaanse Eye Track shop heeft opnieuw onderzoek gedaan in opdracht van de website Mashable. Eerder lieten we je al in het artikel ‘Zo bekijken mensen een profiel op Facebook, LinkedIn en Twitter‘ zien, hoe mensen een profiel bekijken. Met de komst van Facebook Timeline is ook de manier waarop mensen naar je profiel kijken verandert. In dit artikel laten we je daarom zien hoe mensen naar je Timeline kijken, maar ook naar een bedrijfspagina op Facebook.

Omslagfoto trekt meeste aandacht op Timeline

Het onderzoek laat zien dat de nieuwe ‘omslagfoto’ die breed zichtbaar is op je profiel als eerste de aandacht trekt van een bezoeker. De omslagfoto is een belangrijk middel geworden waarmee je de eerste indruk kunt maken op je Timeline.

Daarnaast trekt ook je kleinere profielfoto veel aandacht. Net als bij het oude Facebook profielonderstreept dit het belang van een bewust gekozen profielfoto. Bezoekers van je Timeline kijken ook naar informatie die onder je profielfoto wordt weergegeven, zoals werk en woon- en geboorteplaats. Zorg er voor dat deze informatie actueel en kloppend is. Tenslotte lijken advertenties ook meer aandacht te trekken op de Timeline in vergelijking met het oude Facebook profiel.

Content op het prikbord trekt meeste aandacht op bedrijfspagina

Naast de Timeline heeft Eye Track Shop ook enkele Facebook bedrijfspagina’s onderzocht. Het onderzoek laat zien dat bezoekers van een bedrijfspagina vrijwel altijd eerst naar het ‘prikbord’ en de laatst geplaatste statusupdates kijken. Relevante content als een belangrijk onderdeel van de bedrijfspagina lijkt hiermee te worden onderstreept.

Bezoekers kijken ook veel naar de weergegeven afbeeldingen boven het prikbord. Uit het onderzoek blijkt dat dit zelfs het onderdeel van de pagina is waar de meeste aandacht naar toe gaat. Als beheerder van een pagina kun je hierin sturen door relevante en opvallende afbeeldingen te laten weergeven op deze plek. De profielfoto van de bedrijfspagina trekt daarnaast minder aandacht dan de andere elementen op de pagina.

Zo kijken mensen naar de Timeline en bedrijfspagina’s

In onderstaande afbeeldingen kun je zien hoe mensen naar de pagina’s kijken. Onderdelen die in het rood zijn aangemerkt laten zien waar de ogen van iemand direct op vallen wanneer het profiel wordt bezocht. Ook laten afbeeldingen onder andere zien in welke volgorde mensen naar onderdelen op de site kijken.

Facebook Timeline

Facebook Timline versus het oude profielFacebook Bedrijfspagina’s

Facebook bedrijfspagina heatmapFacebook bedrijfspagina fixation map