21-10-2016 / Martijn Baten

Maandelijks worden meer dan 1 miljard gebruikers via Facebook Messenger verzonden naar gebruikers en bedrijven. Wanneer je als bedrijf veel berichten ontvangt via Facebook Messenger of niet direct in de gelegenheid bent om te reageren, biedt Facebook de mogelijkheid om automatisch een bericht te sturen naar de verzender van het bericht. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je automatisch reageren op berichten via Facebook Messenger kunt instellen.

Automatisch reageren op berichten via Facebook Messenger

Het automatisch beantwoorden van berichten via Facebook Messenger werkt met behulp van de zogenoemde ‘Reactieassistent’. Deze functie is in te stellen via de instellingen van je Facebook bedrijfspagina door de volgende stappen te doorlopen:

  • Ga naar Instellingen op je Facebook bedrijfspagina;
  • Kies voor het menu-item Berichten;
  • Ga vervolgens naar het onderdeel Reactieassistent waar drie opties worden getoond. Je kunt de opties afzonderlijk van elkaar aanzetten.

Facebook Messenger Reactieassistent

Reageren wanneer je niet op Facebook aanwezig bent

Sinds een jaar toont Facebook op bedrijfspagina’s de gemiddelde reactietijd op berichten via Facebook Messenger. Voor klanten geeft dit een goede indicatie van de bereikbaarheid van een bedrijf. Om de gemiddelde reactietijd op peil te houden, ook wanneer je even niet op Facebook aanwezig bent, kun je gebruik maken van de optie om automatisch een bericht te versturen aan klanten die contact op hebben genomen via Facebook messenger. Hierin kun je laten weten dat je snel zult reageren en behoud je het reactiepercentage en de reactietijd wanneer je er niet bent. Standaard doet Facebook een suggestie voor een bericht, maar deze kun je zelf handmatig aanpassen.

Expresreacties

Expresreacties kun je instellen wanneer je op elk moment een klant die een bericht stuurt, automatisch een antwoord wilt sturen. Denk bijvoorbeeld aan: ‘Hartelijk dank voor je bericht. We proberen je bericht zo snel mogelijk te beantwoorden.’ Expresreacties worden niet meegeteld in het reactiepercentage of de reactietijd van je pagina.

Messenger-begroeting

Wanneer iemand voor het eerst een chatgesprek start via Facebook Messenger met je pagina kun je hiervoor een welkomstboodschap instellen. Dit bericht kun je zelfs personaliseren met de voornaam van de ontvanger. Wanneer je Facebook Messenger inzet voor klantenservice zou je hier klanten ook kunnen doorverwijzen naar de pagina met veelgestelde vragen op je website.

De opties van de reactieassistent zijn alleen te gebruiken als anderen ook daadwerkelijk berichten naar je Facebook bedrijfspagina kunnen sturen. Deze optie is aan te zetten via de algemene instellingen van je pagina zoals te zien is via onderstaande afbeelding.

Priveberichten-toestaan-op-Facebook-bedrijfspagina