26-06-2012 / Martijn Baten

Hoe actief zijn Facebook bedrijfspagina's na kantoortijd?

Statusupdates plaatsen op Facebook onder werktijd is niet altijd effectief. Eerder schreven we al over onderzoek van Dan Zarella en BuddyMedia die laten zien dat statusupdates plaatsen na werktijd zorgt voor meer interactie. Social Embassy deed ook onderzoek naar het gebruik van Facebook bedrijfspagina’s buiten werktijden. Het onderzoek werd uitgevoerd onder de 25 grootste merken in Nederland (gebaseerd op Nielsen mediabestedingen top 100). Deze merken zijn minimaal drie maanden met een Nederlandse bedrijfspagina actief op Facebook en hebben minimaal 20.000 fans verbonden aan hun pagina.

Interactie van Facebook fans na kantoortijd

Het onderzoek van Social Embassy laat zien dat fans van Facebook bedrijfspagina’s buiten werktijd actief zijn. Gemiddeld wordt 44 procent van de prikbordberichten van fans geplaatst in de avond, ‘s nachts of in het weekend. Bij 30 procent van de onderzochte bedrijfspagina’s wordt zelfs meer dan de helft van de prikbordberichten van fans buiten kantooruren geplaatst.

Voornamelijk bedrijfspagina’s van merken in de retail- en entertainment branche krijgen veel berichten in de avonduren. Hoewel fans ’s avonds of in het weekend actief blijken te zijn, zijn de grote Nederlandse bedrijfspagina’s dat niet altijd. Enkel ABN AMRO en Vodafone reageren volgens het onderzoek structureel in de avonden, nachten en weekenden binnen 1 à 2 uur op berichten van fans. Alle andere bedrijfspagina’s reageren de eerst volgende werkdag. De gemiddelde reactietijd op prikbordberichten in de avond is 19 uur, tegenover 28 uur in het weekend en gemiddeld 7,8 uur tijdens kantooruren.

Hoe snel reageren merken gemiddeld op een statusupdate via Facebook?

Uit het onderzoek van Social Embassy blijkt dat de meeste bedrijfspagina’s statusupdates plaatsen op de momenten dat juist de fans niet actief zijn. De meeste bedrijfspagina’s plaatsen wel eens een statusupdate in het weekend (84 procent) en na 18:00 ’s avonds (60 procent), maar hierbij is vooral sprake van inhaakmomenten, zoals moederdag of een EK wedstrijd. Maar weinig bedrijfspagina’s plaatsen structureel berichten buiten werktijd (32 procent ieder weekend, 4 procent minimaal twee avonden in de week).

Hoe actief zijn bedrijfspagina's op Facebook buiten werktijd?

Stimuleer interactie buiten kantoortijden

Momenteel laten de grote Nederlandse bedrijfspagina’s een kans liggen om de interactie met klanten aan te gaan. Voor bedrijven bieden avonden en weekenden de kans om fans op Facebook te helpen met vragen en klachten en het versterken van de affiniteit met het bedrijf. Door als organisatie ook buiten kantoortijden actief te zijn, kun je daadwerkelijk daar zijn waar klanten zich begeven en met hen de interactie aangaan.

Afbeelding: devnull / Flickr / Creative Commons