27-02-2024 / Martijn Baten

Voor organisaties die de competenties van hun medewerkers op het gebied van social media willen aanscherpen, is een incompany social media training vaak zeer waardevol. Het stimuleren van medewerkers om social media te gebruiken om de organisatie zichtbaarder te maken en als online ambassadeurs op te treden, gebeurt vaak niet vanzelf. Zo zorgen we bij NSMA ervoor dat de incompany social media training effectief is en tot het gewenste gedrag onder medewerkers leidt.

Begin met het doel voor ogen

Vóór het ontwikkelen van de incompany social media training is het cruciaal om te bepalen welk eindresultaat je beoogt te behalen. Waar moet het gebruiken van social media toe leiden en welk gedrag wil je dat medewerkers na de training laten zien in het gebruiken van social media? Door een duidelijk doel voor ogen te houden, ontwikkelen we een training die niet alleen de kennis vergroot, maar ook de vaardigheden en het gedrag van medewerkers positief beïnvloedt.

Breng de opleidingsbehoefte in kaart

Het is ook belangrijk om de opleidingsbehoefte van medewerkers op voorhand goed te inventariseren. Wat weten en kunnen ze al? Waar liggen hun behoeften? Door medewerkers te betrekken bij dit proces, zorgen we voor een programma dat aansluit bij hun dagelijkse werkzaamheden en actuele kennisniveau. Standaard werkt NSMA bijvoorbeeld met een online intake voorafgaand aan de training die door de trainer wordt geanalyseerd. Bij grotere trajecten betrekken we de medewerkers graag ook vooraf in gesprekken.

Werkprocessen en social media

Vervolgens onderzoeken we waar social media toegevoegde waarde kunnen leveren binnen de organisatie. Dit inzicht is cruciaal om te kunnen waarborgen dat de training niet alleen informatief is, maar ook de efficiëntie en de effectiviteit van de werkzaamheden bevordert.

Social media groeimodel

Een training moet meegroeien met het niveau van de organisatie. Het NSMA social media groeimodel beschrijft vier niveaus van ontwikkeling binnen organisaties: Weten, Ervaren, Presteren, en Optimaliseren. Met het model begeleiden we organisaties om tot de juiste opleidingsvraag en invulling van de training te komen. Zo brengen we op basis van een verdiepende intake in kaart waar de organisatie staat ten aanzien van het social media groeimodel. Voor elk niveau dient de training aangepast te worden aan de specifieke behoeften. Een toelichting op het werken met het groeimodel lees je in dit artikel.

NSMA Social Media ontwikkelfases

Incompany social media training is maatwerk

Elke organisatie heeft zijn eigen dynamiek en vereist daarom om maatwerk in training. Waar zitten nu echt de kansen voor jullie team? En hoe veranker je de social media kennis en vaardigheden in de dagelijkse praktijk? Is een training wel de meest geschikte interventie?  Door voorafgaand veel inzichten over de organisatie op te halen en een goede inventarisatie te maken, zorgen we dat onze trajecten telkens opnieuw op maat worden samengesteld.

Transfer naar de werkomgeving

Trainen alleen is niet de oplossing. Zonder de transfer van training naar de werkvloer is een training slechts theorie. Zorg dat de training aansluit bij de werkomgeving van de organisatie, zodat de nieuwe inzichten en vaardigheden ook daadwerkelijk worden toegepast als onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden. Hou rekening met met interne factoren zoals betrokkenheid van stakeholders, beschikbare middelen en ondersteuning van leidinggevenden. Het toepassen van ‘transferbevorderende maatregelen’ zowel voorafgaand als na de training kunnen helpen om de medewerkers ook echt toe te passen in de praktijk. Zo vergroot je het rendement van de incompany social media training. NSMA helpt organisaties bij de transfer door middel van onder andere coaching, ontwikkelen van verdiepende materialen en sessies en advies over social media richtlijnen.

Interesse in een incompany social media training?

Klaar om jouw team naar een hoger niveau te tillen met een incompany social media training? Ontdek onze voorbeeldtrainingen op de website of neem direct contact met ons op om een maatwerk training te bespreken die echt het verschil gaat maken.

Stel ons je vraag via het contactformulier. We zijn ook te bereiken op het e-mailadres info@socialmediaacademie.nl of direct telefonisch via 06 – 53 79 82 82.