LinkedIn richt zich op content-marketing en sales

LinkedIn inkomsten 2012LinkedIn heeft een succesvol jaar achter de rug en heeft ook in 2013 de ambitie om door te ontwikkelen. Dit liet CEO Jeff Weiner weten in het kader van de laatste winstresultaten. LinkedIn heeft in 2012 veel veranderingen doorgevoerd en haalde onlangs de mijlpaal van 200 miljoen leden. Daarnaast werden functies als LinkedIn Answers en LinkedIn Events stopgezet, maar werden er ook nieuwe functies geïntroduceerd. Denk hierbij aan LinkedIn Endorsements waarvan er sinds de lancering gemiddeld 10 miljoen per dag worden gegeven. In een eerder NSMA artikel kwam aan bod dat LinkedIn in de toekomst de professionele identiteit van alle professionals en bedrijven op aarde wil worden.

Waar verdient LinkedIn geld mee?

Allereerst is het interessant te kijken waar de inkomsten van LinkedIn vandaan komen. In het laatste kwartaal van 2012, is de omzet van LinkedIn met 81% gegroeid ten opzichte van het laatste kwartaal van 2011. In de grafiek die hieronder is weergegeven, is zichtbaar waar de inkomsten precies vandaan komen. Het grootste deel van de inkomsten is afkomstig uit ‘Talent Solutions‘ (53%). Dit zijn de toepassingen van LinkedIn die bedrijven en recruiters tegen betaling helpen bij het vinden van het meest geschikte personeel. Op de tweede plaats staan ‘Marketing Solutions‘ (27%). Door middel van deze toepassingen kunnen adverteerders het bereik bij gewenste doelgroepen vergroten en de relatie met klanten en andere geïnteresseerden vergroten. De overige inkomsten zijn afkomstig uit ‘Premium Subscriptions‘ (20%). Dit zijn de uitgebreide versies van profielen waarmee LinkedIn-gebruikers toegang krijgen tot extra functies.

LinkedIn Inkomsten Overzicht - 2012

LinkedIn als content-marketing platform

CEO Jeff Weiner geeft aan dat LinkedIn in 2013 de mogelijkheden voor content-marketing verder wil uitbreiden. Onder content-marketing kan het aanbieden van relevante content zoals vakinhoudelijke artikelen, infographics, presentaties en onderzoeksrapporten worden verstaan. In 2012 werd de homepagina van LinkedIn aangepast waardoor content nadrukkelijker naar voren komt in het nieuwsoverzicht en interactie wordt gestimuleerd. Daarnaast werd er ook veel geïnvesteerd in het verbeteren van LinkedIn Today waardoor LinkedIn een goede plek is geworden voor het vergaren van vakinhoudelijk nieuws. LinkedIn biedt zelf ook kwalitatieve content door invloedrijke personen zoals Richard Branson aan zich te verbinden die op regelmatige basis artikelen plaatsen.

LinkedIn Today - Social

LinkedIn als sales-kanaal

In 2013 wil LinkedIn meer oplossingen bieden voor sales-professionals. Het afgelopen jaar heeft LinkedIn al geëxperimenteerd met de toepassing ‘Sales Navigator‘ die bedrijven tegen betaling helpt bij het vinden van relevante prospects en het stimuleren van conversie. In de Slideshare-presentatie die hieronder is weergegeven, wordt meer uitgelegd over deze toepassing:

Prijsverhogingen van LinkedIn diensten

In 2013 wil LinkedIn de goede financiële resultaten onder andere voortzetten door kleine prijsverhogingen door te voeren in de vergoeding voor diensten zoals ‘Talent Solutions’ en het plaatsen van individuele vacatures. CFO Steve Sordello verwacht geen grote ophef omtrent de prijsverhogingen omdat het slechts om een kleine verhoging gaat en de diensten ook meer mogelijkheden bieden.

Bronnen: Forbes en CNET