02-11-2016 / Ayman van Bregt
Met ingang van november heeft Twitter nieuwe functies voor klantenservice via Twitter beschikbaar gesteld voor privéberichten (direct messages). De twee nieuwe functies via DM maken het mogelijk voor organisaties om de klantenservice via Twitter te versnellen en verbeteren voor Twitter gebruikers. In dit artikel staan de nieuwe interactiemogelijkheden met klantenservice via Twitter op een rij.
Nieuwe interactiemogelijkheden voor klantenservice via Twitter
Twitter geeft in een blogpost over de introductie van de nieuwe functies aan dat organisaties de klantenservice via Twitter kunnen verrijken met betere service naar klanten en nieuwe kansen creëren hoe gebruikers interactie hebben met organisaties via Twitter.
De nieuwe interactiemogelijkheden zijn gericht op het geautomatiseerd sturen van een welkomstbericht aan nieuwe volgers. De andere functie richt zich op snelle reacties. Organisaties kunnen aan de hand van een lijst van vragen en de reacties van gebruikers direct antwoorden. Facebook heeft vergelijkbare functies voor klantenservice via Facebook Messenger geïntroduceerd.
- Welkomstberichten
Organisaties op Twitter kunnen verschillende welkomstberichten klaarzetten voor nieuwe volgers van het Twitter-account. In het bericht kunnen organisaties ook linken naar specifieke tweets, websites of apps. Op deze manier kan bijvoorbeeld een klantenservice via Twitter direct aangeven er te zijn voor nieuwe volgers bij specifieke vragen over bijvoorbeeld producten en dienstverlening. - Snelle reacties
Snelle reacties maken het mogelijk voor organisaties om een aantal specifieke functies voor te programmeren. Een gebruiker die bijvoorbeeld de status van een pakket wil weten kan dit aan de hand van een vooraf gedefinieerd scenario via DM opvragen bij de klantenservice op Twitter. Facebook biedt deze mogelijkheid ook.
Door de welkomstberichten en snelle reacties samen te gebruiken kunnen organisaties de klantenservice via Twitter verbeteren. Organisaties kunnen de wachttijd voor het beantwoorden van vragen verkorten en de verwachtingen managen van gebruikers.
De onderstaande Twitter-video geeft een overzicht van de nieuwe mogelijkheden:
Get faster and easier help from businesses. Try it now with @EvernoteHelps and @PizzaHut. #CarpeDM pic.twitter.com/T8vHnLESEM
— Twitter Advertising (@TwitterAds) November 1, 2016
De nieuwe functies zijn per direct beschikbaar voor organisaties. Het welkomstbericht kan ingesteld worden via de Twitter Klantenservice beheerpagina. Organisaties die gebruik willen maken van de snelle reacties-functie kunnen een aanvraag doen voor de ontwikkeling bij Twitter of gebruik maken van een aantal geselecteerde partners.
Twitter gebruikers die nieuwsgierig zijn naar de werking van de nieuwe functies kunnen de werking ervaren via de volgende Twitter-accounts: