De incompany social media training ‘Contentstrategie voor social media’ leert medewerkers om een effectieve contentstrategie in te richten om content marketing op te zetten (of te verbeteren) voor de organisatie. Tijdens de training worden medewerkers vertrouwd gemaakt met de verschillende onderdelen van een goede contentstrategie en wordt hiermee de basis gelegd om gericht content te creëren voor social media. Daarnaast worden verschillende tools en handvatten aangereikt om medewerkers zelfstandig vervolgstappen te laten maken in de praktijk.

Het gebruiken van content op social media is voor bedrijven een effectieve manier om op social media zichtbaar te zijn en doelgroepen in beweging te krijgen. Organisaties die hun content doelgericht willen inzetten hebben baat bij een goed plan als basis. Een contentstrategie helpt bij het vergroten van bereik, het stimuleren van online interactie, een betere reputatie en imago en het genereren van verkeer en leads. Daarnaast biedt een gedegen contentstrategie de gelegenheid om draagvlak te krijgen (of te vergroten) in de organisatie en de meetbaarheid van de inspanningen voor content marketing te verbeteren.

Programma

De incompany social media trainingen en workshops van NSMA worden altijd op basis van maatwerk verzorgd waardoor het programma aansluit op de behoefte en context van de organisatie. Na een kennismaking en intake wordt een passend programma op maat ontwikkeld dat hierop aansluit. Onze trainingen zijn in de meeste gevallen opgebouwd vanuit het principe ‘denken’ en ‘doen’, zodat deelnemers de geleerde kennis ook direct leren toepassen. Op hoofdlijnen bestaat onze training ‘contentstrategie voor social media’ uit de volgende onderdelen:

1. Introductie contentstrategie voor social media

De social media training wordt altijd gestart met het verduidelijken van de doelstelling en de context van waaruit de rest van de training wordt gewerkt. Zo maken deelnemers kennis met het veranderende consumenten-en mediagedrag en de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van content marketing en social media. De introductie wordt afgerond door stil te staan bij de belangrijkste kaders en richtlijnen van de organisatie ten aanzien van social media en content marketing.

2. See, Think, Do Care-raamwerk

Tijdens de training wordt gewerkt met het ‘See, Think, Do, Care’-raamwerk om een contentstrategie voor social media uit te werken. Tijdens dit onderdeel leren deelnemers de basisbeginselen van het raamwerk en hoe social media (en indien nodig, overige online kanalen) ingezet kunnen worden om de doelgroep effectief te bereiken. Maar ook hoe organisaties een doelgroep kunnen inspireren en uiteindelijk tot actie laten overgaan.

3. Doelstellingen voor social media

Na een korte instructie gaan deelnemers telkens in verschillende werkopdrachten aan de slag met het uitwerken van hun contentstrategie. Tijdens de eerste werkopdracht bepalen deelnemers hun belangrijkste doelstelling om met content actief te zijn op social media. De daaropvolgende werkopdrachten worden hieronder puntsgewijs toegelicht.

4. Doelgroepanalyse op social media

Het lokaliseren en observeren van de doelgroep op social media voor het verkrijgen van inzichten. Door gebruik te maken van social media monitoring en analyse tools maken de deelnemers tijdens de training inzichtelijk op welke manieren hun doelgroep aanwezig is op social media en hoe deze door de doelgroep in relatie tot de organisatie worden gebruikt.

5. Content plannen voor social media

Het plannen van content dat aansluit op het perspectief van de klant gedurende de ‘customer journey’. Deelnemers aan de training maken hiervoor gebruik van de inzichten die zij hebben opgedaan in hun doelgroepanalyse. Tijdens de training worden verschillende typen content behandeld en wordt geleerd op welke manier content kan worden voorbereid, gepubliceerd en verspreid.

6. Meten van content op social media

Voor de verschillende fasen uit het ‘See, Think, Do, Care’- raamwerk maken deelnemers aan de training kennis met verschillende meetinstrumenten om de gepubliceerde content op social media te verantwoorden.

Martijn Baten Neem contact op voor advies Bel mij terug