Met de incompany social media training ‘Social media marketing’ krijgen medewerkers inzicht in de mogelijkheden van verschillende platformen zoals Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram voor marketingdoeleinden. Tijdens de training leren deelnemers hoe social media kan bijdragen aan het vergroten van zichtbaarheid en naamsbekendheid, informeren, klantbetrokkenheid en conversie.
Het social media landschap is steeds veranderend. Deze training brengt inspiratie en reikt handvatten aan om elke uitdaging in het dynamische social media landschap doelgericht aan te pakken en naar een hoger niveau te brengen. Naast het vaststellen van meetbare doelstellingen, leren deelnemers tijdens de training hoe een doelgroep effectief bereikt kan worden op social media door het inzetten van content en het selecteren van de juiste kanalen. Ook wordt stilgestaan hoe een doelgroep kan worden geactiveerd, het opbouwen en managen van een merk community en het inzetten van webcare voor het onderhouden van klantcontact.
Programma
De incompany social media trainingen en workshops van NSMA worden altijd op basis van maatwerk verzorgd waardoor het programma aansluit op de behoefte en context van de organisatie. Na een kennismaking en intake wordt een passend programma op maat ontwikkeld dat hierop aansluit. Onze trainingen zijn in de meeste gevallen opgebouwd vanuit het principe ‘denken’ en ‘doen’, zodat deelnemers de geleerde kennis ook direct leren toepassen. Op hoofdlijnen bestaat onze training ‘social media marketing’ uit de volgende onderdelen:
1. Introductie
De social media training wordt altijd gestart met het verduidelijken van de doelstelling en de context van waaruit de rest van de training wordt gewerkt. Zo maken deelnemers kennis met het veranderende consumenten-en mediagedrag en de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van social media marketing. De introductie wordt afgerond door stil te staan bij de belangrijkste kaders en richtlijnen van de organisatie ten aanzien van social media.
2. Mogelijkheden van social media
Aan de hand van de doelstellingen die op de organisatie van toepassing zijn worden tijdens de training inspirerende voorbeelden gedeeld die laten zien hoe andere organisaties social media benutten. Hiermee worden deelnemers aan de training geprikkeld om zelf nieuwe mogelijkheden en toepassingen te zien en (indien nodig) zelf beter aan de slag te kunnen gaan.
3. Doelstellingen opstellen voor social media
Deelnemers gaan tijdens de training doelstellingen opstellen die verduidelijken wat de organisatie met het inzetten van social media wil bereiken. Er zal hierbij specifieke aandacht zijn voor het meetbaar maken van de doelstellingen voor optimalisatie en verantwoording.
4. Doelgroepanalyse op social media
Het lokaliseren en observeren van de doelgroep op social media voor het verkrijgen van relevante inzichten. Door gebruik te maken van social media monitoring en analyse tools maken de deelnemers tijdens de training inzichtelijk op welke manieren hun doelgroep aanwezig is op social media en hoe deze door de doelgroep in relatie tot de organisatie worden gebruikt.
5. Plannen en onderhouden van social media
Tijdens dit onderdeel leren deelnemers de verschillende mogelijkheden voor het onderhouden van hun social media accounts. Daarbij zal uitgebreid worden ingegaan op het voorbereiden, plannen en verspreiden van content op social media.
6. Webcare en communities
Deelnemers leren tijdens de training hoe zij webcare kunnen aanbieden voor het managen van klantcontact en het opzetten van merk communities voor het stimuleren van interactie en ambassadeurschap.
7. Adverteren op social media
Deelnemers leren de verschillende mogelijkheden om te adverteren op social mediaplatformen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Er zal daarbij worden stilgestaan bij de verschillende targeting opties die de platformen bieden, de verschillende type advertenties, afrekenmodellen en de mogelijkheden tot het optimaliseren van prestaties. Indien dit onderdeel in de training terugkomt zullen de behandelde platformen worden afgestemd met de opdrachtgever.
8. Meten van resultaten op social media
Voor de gestelde doelstellingen maken deelnemers aan de training kennis met verschillende meetinstrumenten om de inspanningen op social media te verantwoorden en intern draagvlak te verkrijgen en te vergroten. Tijdens dit onderdeel wordt dieper ingegaan op het gebruiken van de juiste indicatoren en tools om de prestaties ten aanzien van de gestelde doelen te rapporteren en verantwoorden.
Interesse in een incompany social media training?
Ben je op zoek naar een incompany social media training voor jouw organisatie? We helpen je graag met een persoonlijk advies. Neem direct contact met ons op of stel je vraag via het contactformulier onderaan deze pagina. We zijn te bereiken op het e-mailadres info@socialmediaacademie.nl of telefonisch via 06 – 53 79 82 82.