09-11-2016 / Ayman van Bregt

Het delen van relevante content is een belangrijke succesfactor voor het effectief inzetten van social media. Content die gebruikers irriteert leidt tot een lager bereik en kan een belangrijke reden zijn waarom mensen besluiten om een bedrijf op social media te ‘ontvolgen’. In dit artikel staan de verschillende redenen op een rij waarom mensen bedrijven op social media ‘ontvolgen’.

Waarom mensen bedrijven op social media ‘ontvolgen’

Sprout Social deed onderzoek onder meer dan 1.000 social media gebruikers op Facebook, Instagram en Twitter om inzicht te krijgen in de belangrijkste afhaakredenen. Allereerst werd in het onderzoek in kaart gebracht wat bedrijven doen op social media:

  • 57% van de bedrijven plaatst teveel promotionele content;
  • 38,4% gebruikt teveel vaktaal en jargon;
  • 34,7% is te zakelijk en communiceert niet persoonlijk;
  • 32,3% probeert grappig te zijn met de content terwijl het niet grappig is;
  • 24,7% reageert niet op vragen.

Uit bovenstaand overzicht blijkt dat gebruikers van Facebook, Instagram en Twitter de hoeveelheid promotionele content teveel vinden en als het meest storend ervaren. Dit is in lijn met onderstaand overzicht waarin promotionele content de grootste aanleiding is om bedrijven te ontvolgen. De redenen waarom mensen stoppen met volgen zijn achtereenvolgens:

  • 46% geeft aan te stoppen met volgen door de promotionele content;
  • 41,1% geeft aan te stoppen met volgen omdat de content niet relevant is;
  • 34,9% geeft aan te stoppen met volgen omdat bedrijven teveel tweeten;
  • 29,9% geeft aan te stoppen door het gebruik van vaktaal en jargon wat niet past bij het bedrijf;
  • 17,9% geeft aan te stoppen omdat het bedrijf te stil is via social media;
  • 15,3% geeft aan te stoppen omdat het bedrijf niet op vragen reageert.

Sprout Social geeft in het onderzoek ook inzicht in redenen waarom mensen bedrijven via social media juist wel willen volgen. Onderstaande afbeelding zet deze inzichten op een rij:

waarom-mensen-bedrijven-niet-via-social-media-ontvolgen

Meer inzichten uit het onderzoek zijn in te zien op de website van Sprout Social.