22-06-2020 / Martijn Baten

Het maken en delen van Stories is inmiddels gemeengoed geworden op social media. In navolging van Instagram, Facebook, Snapchat en WhatsApp is nu ook LinkedIn gestart met stories. Sinds half mei kunnen Nederlandse gebruikers en bedrijfspagina’s stories plaatsen en bekijken op het platform. Daarmee is Nederland het eerste land in Europa waar stories op LinkedIn te gebruiken zijn. In dit artikel lees je alles over het gebruik van LinkedIn Stories.

Hoe werken LinkedIn Stories?

Met LinkedIn Stories kunnen gebruikers hun eigen netwerk op een informele manier op de hoogte houden en bedrijven hun klanten en relaties informeren. Deze nieuwe vorm van updates op het platform helpt professionals om op een menselijke manier hun professionele kant te laten zien, op een creatieve manier dagelijkse activiteiten op het werk te delen en het eigen netwerk actiever te onderhouden. Zo kunnen via stories belangrijke mijlpalen in een persoonlijke carrière worden gedeeld evenals laatste nieuws, adviezen, tips voor boeken of een gezonde balans tussen werk en privé.

LinkedIn Stories stap voor stap

Stories zijn visuele updates die 24 uur lang bekeken kunnen worden door anderen. Door zelf beeldmateriaal te uploaden als story, wordt deze bovenin je account of bedrijfspagina uitgelicht en is het 24 uur zichtbaar, waarna het automatisch van het platform wordt verwijderd. In vergelijking met bijvoorbeeld Instagram werken stories dan ook zeer vergelijkbaar op LinkedIn. Naast het plaatsen van stories, kun je zelf zien hoe vaak een geplaatste story is bekeken en door wie. Daarnaast is het mogelijk om (eerder) opgenomen video’s te gebruiken in een story (maximaal 20 seconden), stickers en tekst aan je story toe te voegen en personen te taggen in een story. Onderstaande afbeelding somt alle beschikbare functies overzichtelijk op.

Functies LinkedIn Stories

Tips voor het maken van LinkedIn Stories

Het stories-formaat is bekend van platformen zoals Instagram en Snapchat waarbij de nadruk ligt op persoonlijke verhalen, vaak in de eigen privéomgeving. Het plaatsen van stories op LinkedIn vraagt dan ook om een andere, meer zakelijke invulling. LinkedIn kenmerkt zichzelf door de mogelijkheden om te netwerken, kennis te delen, inspiratie en het zakelijk groeien en ontwikkelen. Daarnaast is het een geschikt middel voor bedrijven om de transparantie te vergroten en een meer ‘menselijk’ beeld te geven van de organisatie. Zelf heeft LinkedIn een aantal tips gedeeld voor het maken van content geschikt voor stories:

  • Projecten:  Foto’s of video’s van projecten of opdrachten waar je nu mee bezig bent.
  • Werkomgeving:  Laten zien van je huidige werkomgeving en hoe je bedrijf het thuiswerken aanpakt.
  • Learnings:  De belangrijkste leerpunten die je uit een interview of een (online) evenement hebt gehaald.
  • On-the-scene reporting:  bijvoorbeeld bij een event.
  • Achter de schermen:  Geef je netwerk een kijkje achter de schermen zoals een videobel-lunch met je collega’s.
  • Belangrijk nieuws:  Bijvoorbeeld nieuws over het bedrijf of industrie zoals nieuwe maatregelen rondom het coronavirus.
  • Handige tips:  Bijvoorbeeld over het thuiswerken en productiviteit.
  • Inspiratie:  Bijvoorbeeld wat je momenteel leest, kijkt of waarnaar je luistert.
  • Projecten na werk:  Creatieve projecten die je naast je werkt doet.

Do’s en don’ts voor LinkedIn Stories

Wil je aan de slag gaan met het maken van stories, dan kun je de volgende do’s en don’ts gebruiken als praktische richtlijnen daarvoor:

Do’s voor LinkedIn Stories

  • Deel relevante content vanuit een professionele context.
  • Creëer content met een constructieve en educatieve inhoud.
  • Voeg authentieke content toe uit je alledaagse professionele momenten.
  • Zoek het gesprek op met je netwerk door actief vragen te stellen over de laatste professionele ontwikkelingen en actualiteit.

Don’ts voor LinkedIn Stories

  • Het delen van teveel persoonlijke en privé-momenten.
  • Ongepaste content plaatsen die je carrière geen goed doet.
  • Spammen met informatie over producten en diensten van de organisatie.

Beschikbaarheid van LinkedIn Stories

LinkedIn Stories zijn alleen op dit moment beschikbaar in Nederland. Geplaatste stories zullen dus ook alleen voor je Nederlandse connecties te bekijken zijn. Daarnaast zijn stories ook beschikbaar voor bedrijfspagina’s. Alleen pagina’s gevestigd in Nederland en met Nederlandse beheerders hebben toegang tot de functie.

Meer uitleg over het gebruik van LinkedIn Stories is te vinden via deze pagina.

NSMA Whitepaper - Kennis delen via social mediaDownload de gratis whitepaper ‘Kennis delen via social media’

Wil jij aan de slag met kennis delen via social media? Download onze gratis whitepaper ‘Kennis delen via social media’ met daarin een selectie van onze beste tips & tricks die helpen om als zakelijke professional kennis te delen via social media.

  • Vul hieronder je gegevens in en je krijgt een link naar de NSMA whitepaper toegestuurd.