04-04-2023 / Ayman van Bregt

Social media marketing is een belangrijk onderdeel van elke succesvolle marketingstrategie. Het kan de zichtbaarheid, interactiviteit en betrokkenheid van je merk vergroten bij je doelgroep. Maar hoe bepaal je KPI’s (Key Performance Indicators) om het effect van jouw social media marketing te meten? In dit artikel gaan we dieper in op het definiëren en monitoren van KPI’s voor jouw social media kanalen en activiteiten om zo het maximale rendement uit jouw inspanningen te halen. We geven tips over welke KPI’s relevant zijn voor verschillende soorten campagnes, waarom ze zo belangrijk zijn en hoe ze inzicht kunnen geven bij het realiseren van jouw social media doelstellingen. Je wil daarvoor weten wat je wilt bereiken met je social media activiteiten of campagne, hoeveel moeite je erin wil steken en welke resultaten je verwacht te zien. Dat is het startpunt voor het bepalen van de juiste KPI’s.

1. Bepaal je social media doelstellingen

Het definiëren van je doelen voor social media marketing is een essentieel onderdeel om succesvol te zijn. Veel organisaties starten met social media activiteiten zonder heldere social media doelstellingen te hebben gedefinieerd. Het bepalen van social media doelstellingen start eigenlijk bij het nadenken hoe de activiteiten een bijdrage leveren aan de organisatiedoelen. Bijvoorbeeld, wil je de merkbekendheid laten groeien onder een doelgroep die je nu nog niet bereikt? Je kunt dan vanuit dat perspectief een doel voor social media marketing definiëren. Wil je juist de zichtbaarheid onder je huidige klantgroep vergroten om ze vaker terug te laten komen (social media bezoek) en hopelijk meer aan te schaffen? Hiervoor wil je dan ook de geschikte doelen formuleren er vanuitgaande dat deze doelgroep ook al een volger is van jouw social media kanalen.

2. Social media KPI’s formuleren om de social media prestaties te meten

Er zijn veel verschillende KPI’s die je kunt gebruiken om de prestaties van je social media activiteiten en campagnes te meten. De meest relevante social media KPI’s zijn afhankelijk van het soort campagne dat je wilt uitvoeren, maar er zijn enkele generieke KPI’s die je altijd kunt gebruiken, zoals bereik, betrokkenheid, conversies en ROI.

Social media KPI’s formuleren zonder ervaring kan lastig zijn. Hieronder enkele concrete voorbeelden ter inspiratie om social media KPI’s te formuleren:

  • Bereik: Het aantal mensen dat de content van een social media-account heeft gezien. Maar bereik kan ook gedefinieerd worden als het aantal volgers (social media bezoekers) van een specifiek social media account zoals bijvoorbeeld een LinkedIn bedrijfspagina.
  • Betrokkenheid: Het aantal likes, reacties, shares en clicks op de content van een social media-account. Deze categorie zijn specifieke interactie kpi’s.
  • Click-through rate (CTR): Het percentage mensen dat heeft doorgeklikt naar een website of landingspagina vanuit de content van een social media-account.
  • Conversies: Het aantal mensen dat actie heeft ondernomen op basis van de content van een social media-account, bijvoorbeeld het invullen van een formulier of het kopen van een product.
  • Return on Investment (ROI): De verhouding tussen de kosten en de opbrengsten van social media activiteiten (eventueel uitgedrukt in een percentage).
  • Sentiment: De positiviteit of negativiteit van de reacties op de content van een social media-account. De waarde hiervan kan meestal worden bepaald aan de hand van social media tools.

3. Bepaal wat een goede resultaten zijn en hoe ze gemeten worden

Het bepalen van wat goede resultaten zijn en hoe ze gemeten worden, is essentieel om de prestaties van je activiteiten te meten en te bepalen of social media doelstellingen zijn gerealiseerd. De meest effectieve manier om dit te doen is door de KPI’s die je hebt gekozen te vergelijken met je eigen verwachtingen. Je kunt ook benchmarks gebruiken om de prestaties van je campagnes mee te vergelijken, zodat je ziet of je doelen worden gehaald en of er verbeterd kan worden. Gebruik hiervoor de data van eerdere social media campagnes en activiteiten. In de data en uitgebreide statistieken die social media platformen teruggeven zijn vaak goede lessen te trekken, echter kijken we hier weinig naar is onze ervaring. Als er geen historische data aanwezig is start dan met een 0-meting met de huidige social media kanalen en probeer door de statistieken te analyseren stap voor stap de resultaten steeds te verbeteren. Juist door te experimenteren met social media kun je door te meten en te analyseren leren welke inspanningen het beste rendement kunnen opleveren.

4. Maak gebruik van geautomatiseerde tools om je KPI’s bij te houden

Het gebruik van geautomatiseerde tools om je KPI’s bij te houden, is een handige manier om je campagne-inspanningen efficiënt te monitoren en je resultaten te verbeteren. Met dergelijke tools kun je je KPI’s in real time bijhouden en onmiddellijk reageren op veranderingen. Je kunt ook verschillende social media-platforms met elkaar vergelijken om de resultaten van je social media activiteiten en/of campagnes te evalueren.

Uiteraard bieden de grote netwerken zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter zelf diverse tools om inzicht te krijgen in de social media prestaties van jouw content en het gedrag van jouw doelgroep op social media kanalen. Hieronder in alfabetische volgorde nog een aantal handige tools waarmee je kunt meten en in sommige gevallen ook social media kunt managen. Dit zijn zogeheten third party tools die het meten, analyseren en managen kunnen vergemakkelijken:

  • Buffer is een social media management tool die is ontworpen om te ondersteunen bij het content delen op social media te automatiseren. Het heeft ook rapportagefuncties waarmee je KPI’s kunt bijhouden. Buffer biedt statistieken over betrokkenheid, bereik, en klikken op links.
  • Cyfe is een alles-in-één-dashboardtool waarmee je KPI’s voor social media, evenals andere bedrijfsprestaties kunt bijhouden. Het heeft meer dan 100 integraties, waaronder Facebook, Twitter, Instagram, en LinkedIn, waardoor je alle belangrijke metrics op één plek kunt bekijken.
  • Google Analytics is een gratis tool waarmee je websiteverkeer en gebruikersgedrag kunt meten. Het kan ook worden gebruikt om KPI’s voor social media te meten. Door Google Analytics te koppelen aan je social media-accounts en website, kun je inzicht krijgen in hoe social media verkeer en conversies bijdragen aan je bedrijfsdoelen.
  • Hootsuite is een populaire social media management tool waarmee je social media KPI’s kunt bijhouden. Het biedt functies voor het meten van prestaties op verschillende social media platforms, waaronder Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, en YouTube.
  • Sprout Social: Sprout Social is een all-in-one social media management tool die ook functies biedt voor het bijhouden van KPI’s. Het heeft een uitgebreid rapportagedashboard waarmee je gegevens over betrokkenheid, bereik, en conversies kunt analyseren.

 

5. Analyseer de resultaten regelmatig om de effectiviteit van je strategieën bij te stellen

Om ervoor te zorgen dat je social media-marketingstrategieën effectief blijven, is het van cruciaal belang om de resultaten regelmatig te analyseren. Door je KPI’s te analyseren kun je bepalen of je campagnes goed presteren en welke delen nog verbetering nodig hebben. Hiermee kun je de strategieën die je gebruikt bijstellen om zo meer succes te bereiken met je campagnes.

Om ervoor te zorgen dat je social media-activiteiten effectief zijn, is het belangrijk om KPI’s te definiëren en te monitoren. Door je social media doelstellingen helder te stellen, relevante KPI’s te kiezen om je social media prestaties mee te meten en de resultaten regelmatig te analyseren, kun je ervoor zorgen dat elke social media activiteit zoals content delen, een social media campagne of social media acties een succes wordt. Met de juiste KPI’s krijg je inzicht in wat werkt en wat niet, waardoor je jouw social media-marketinginspanningen verder kunt verfijnen en beter rendement kunt behalen!

Aan de slag met KPI’s voor jouw social media marketing?

NSMA kan op diverse manieren ondersteunen om de KPI”s voor jouw organisatie ter ondersteuning van de effectiviteit van social media marketing te verhogen. We bieden diverse incompany social media trainingen aan die allemaal op maat worden ontwikkeld passend bij jouw organisatie en specifieke context en uitdaging. Tevens zijn er advies- en coachings-mogelijkheden waarbij we ook op basis van maatwerk organisaties verder helpen. Neem hiervoor contact met ons op en we gaan graag vrijblijvend met je in gesprek.