De incompany social media training ‘inzichten uit social media’ laat medewerkers kennis maken met de kracht van social media door zelf inzichten op te doen over voor hen interessante onderwerpen met behulp van social media. Tijdens deze training leren medewerkers hoe social media zakelijk gebruikt kunnen worden door online conversaties te monitoren gericht op hun eigen professionele context.

Organisaties willen hun medewerkers activeren om dichterbij verschillende groepen in de maatschappij te staan. Ze zijn het gezicht van de organisatie naar buiten toe en dus bij uitstek de juiste personen om nieuwe zakelijke kansen te signaleren en relaties met stakeholders te onderhouden. Het verkrijgen van informatie en inzichten door te luisteren op social media is voor organisaties een goede stap om kennis te maken met de waarde van deze kanalen. Het stelt medewerkers in staat om goed geïnformeerd te zijn over klanten, relaties en stakeholders, maar ook nieuwe kennis en inzichten over het eigen vakgebied. Social media helpen medewerkers van een organisatie om het omgevingsbewustzijn te vergroten en de blik naar de buitenwereld effectief te verbreden. Medewerkers die actief monitoren op social media zijn beter op de hoogte wat er in hun professionele context speelt, wat tevens (indien gewenst) gebruikt kan worden als opmaat naar het zelf actief zichtbaar zijn op deze kanalen.

Programma

De incompany social media trainingen en workshops van NSMA worden altijd op basis van maatwerk verzorgd waardoor het programma aansluit op de behoefte en context van de organisatie. Na een kennismaking en intake wordt een passend programma op maat ontwikkeld dat hierop aansluit. Onze trainingen zijn in de meeste gevallen opgebouwd vanuit het principe ‘denken’ en ‘doen’, zodat deelnemers de geleerde kennis ook direct leren toepassen. Op hoofdlijnen bestaat onze training ‘inzichten uit social media’ uit de volgende onderdelen:

1. Voorbereidende opdracht

De social media training start eigenlijk nog voordat de training zelf plaatsvindt. Aan de hand van een voorbereidende opdracht brengen deelnemers in kaart welke thema’s, organisaties en specifieke personen van belang zijn in hun werk. Deze input schetst de context voor de deelnemers en helpt ze om later gericht individuele resultaten en inzichten op te kunnen doen. Deze voorbereiding zorgt ervoor dat deelnemers effectief aan de slag kunnen gaan tijdens de training zelf.

2. Introductie inzichten uit social media

De social media training wordt altijd gestart met het verduidelijken van de context van waaruit de rest van de training wordt gewerkt. Deelnemers leren de context, ontwikkelingen en trends van social media kanalen kennen en maken kennis met het belang van het luisteren op social media. De introductie wordt afgerond door stil te staan bij de belangrijkste kaders en richtlijnen van de organisatie ten aanzien van social media.

3. Stappenplan social media monitoring

Specifiek voor social media monitoring heeft NSMA een praktisch stappenplan ontwikkeld. Hiermee krijgen deelnemers op een gestructureerde manier inzicht in het starten met het halen van inzichten. Het stappenplan, dat tijdens de training zelfstandig door de deelnemers wordt uitgewerkt, biedt een goede basis om zelf te kunnen monitoren in de praktijk. Voorafgaand aan de social media training zijn deelnemers gestimuleerd om alvast na te denken over de relevantie van het monitoren in hun context aan de hand van de voorbereidende opdracht.

4. Zelf monitoren op social media

Tijdens de training wordt voor verschillende social media kanalen uitgelegd op welke manieren inzichten opgedaan kunnen worden. Zo wordt er onder andere uitgelegd hoe er op diverse platformen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter geluisterd kan worden. In afstemming met de organisatie wordt tijdens een intake bepaald welke social media platformen de aandacht van de deelnemers behoeven. Met behulp van het stappenplan gaan de deelnemers zelf aan de slag met hun eigen input om de eerste inzichten op te doen.

5. Aandacht voor individuele vragen

Ter afsluiting van de training hecht NSMA veel waarde om stil te staan bij individuele wensen en vragen van deelnemers. Indien de tijd het toelaat zal er ruimte zijn om alle vragen van deelnemers te bespreken, te behandelen en inzicht te geven in oplossingen om zo het leerrendement te vergroten.

Interesse in een incompany social media training?

Ben je op zoek naar een incompany social media training voor jouw organisatie? We helpen je graag met een persoonlijk advies. Neem direct contact met ons op of stel je vraag via het contactformulier onderaan deze pagina. We zijn te bereiken op het e-mailadres info@socialmediaacademie.nl of telefonisch via 06 – 53 79 82 82.

Sjaak Smeins Neem contact op voor advies Bel mij terug