Met de incompany social media training ‘Social selling’ krijgen medewerkers handvatten om social media in te zetten ter ondersteuning van het salesproces. Tijdens de training krijgen deelnemers inzicht in de verschillende manieren waarop social media kunnen bijdragen aan het salesproces, hoe sales professionals zichzelf via social media kunnen presenteren en hoe zij het optimaal kunnen inzetten om hun commerciële doelstellingen te bereiken.

Bij social selling staan persoonlijke interactie en communicatie vanuit de organisatie centraal. Door het gebruik van social media kunnen prospects beter worden geanalyseerd om er vervolgens waardevolle content met te delen en een duurzame relatie op te bouwen. Tijdens de training wordt stilgestaan bij de manieren om de juiste (potentiële) klant aan te trekken met behulp van social media en leren deelnemers hoe zij gericht inzichten kunnen verkrijgen in hun (potentiële) relaties. Tevens leren deelnemers hoe zij zichzelf beter en relevanter op social media zichtbaar kunnen maken, hoe ze hun zakelijke relaties via social mediaplatformen kunnen onderhouden en op welke manieren ze ambassadeurschap kunnen creëren onder goede relaties. Tot slot krijgen deelnemers tips en handvatten om het management en medewerkers in de organisatie in beweging te krijgen om deel te nemen op social media.

Programma

De incompany social media trainingen en workshops van NSMA worden altijd op basis van maatwerk verzorgd waardoor het programma aansluit op de behoefte en context van de organisatie. Na een kennismaking en intake wordt een passend programma op maat ontwikkeld dat hierop aansluit. Onze trainingen zijn in de meeste gevallen opgebouwd vanuit het principe ‘denken’ en ‘doen’, zodat deelnemers de geleerde kennis ook direct leren toepassen. Op hoofdlijnen bestaat onze training ‘social selling’ uit de volgende onderdelen:

1. Introductie

De social media training wordt altijd gestart met het verduidelijken van de doelstelling en de context van waaruit de rest van de training wordt gewerkt. Zo maken deelnemers kennis met het veranderende consumenten-en mediagedrag en de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van social selling. De introductie wordt afgerond door stil te staan bij de belangrijkste kaders en richtlijnen van de organisatie ten aanzien van social media en social selling.

2. Principes van social selling

De waarde van social media voor sales wordt verduidelijkt aan de hand van inspirerende en relevante voorbeelden uit de praktijk. De deelnemers maken daarna kennis met de drie principes van social selling; jezelf presenteren – netwerk onderhouden en uitbouwen – monitoren. Tijdens dit onderdeel (en de onderdelen die volgen) worden praktijkvoorbeelden van deelnemers gebruikt om direct inzicht te krijgen in verbetermogelijkheden.

3. Jezelf presenteren op social media

Deelnemers leren tijdens de training zichzelf optimaal professioneel te presenteren door het vormen en formuleren van de uitgangspunten voor een eigen personal brand en het analyseren van de huidige online identiteit. Voor onder andere LinkedIn ontvangen de deelnemers praktische tips & tricks om zelf na afloop van de training toe te passen op hun profiel.

4. Netwerk uitbouwen en onderhouden op social media

Deelnemers leren hoe zij via social media op gerichte wijze hun zakelijke netwerk kunnen vergroten en hun relaties op duurzame wijze kunnen onderhouden. Hiervoor wordt onder andere stilgestaan bij het belang van relevante content. Voor onder andere LinkedIn wordt inzichtelijk gemaakt op welke manieren salesprofessionals effectief nieuwe relaties kunnen leggen en met welke tactieken zij deze kunnen onderhouden.

5. Monitoren op social media

Tijdens de training wordt voor verschillende social media kanalen uitgelegd op welke manieren inzichten opgedaan kunnen worden. Zo wordt er onder andere uitgelegd hoe er op diverse platformen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter geluisterd kan worden. In afstemming met de organisatie wordt tijdens een intake bepaald welke social media platformen de aandacht van de deelnemers behoeven. Met behulp van het social selling stappenplan gaan de deelnemers zelf aan de slag met hun eigen input om de eerste inzichten op te doen. Het primaire doel is om relevante online conversaties en inzichten te vinden ter ondersteuning van het salesproces.

Martijn Baten Neem contact op voor advies Bel mij terug