13-07-2023 / Ayman van Bregt

In een online wereld waar veel van onze aandacht en tijd gaat naar social media, is het creëren van boeiende content belangrijk om goed zichtbaar te zijn op deze kanalen.
In deze blogpost geven we meer achtergrond bij welke spelregels er zijn voor het delen van effectieve contentcreatie op social media en geven we een aantal concrete tips om mee aan de slag te gaan.

Scannen is herkennen! Helemaal op social media

Met een volle tijdlijn, beperkte concentratie en een overvloed aan content en kanalen om uit te kiezen scannen gebruikers social media inhoud vaak oppervlakkig en snel. Content die wordt geplaatst moet dus direct ‘on point’ zijn, anders gezegd; aantrekkelijk en relevant door gebruik te maken van aantrekkelijke visuals, heldere koppen, en zorg ervoor dat jouw belangrijkste boodschap aan het begin van uw bericht staat.

Het continu monitoren van de prestaties van content op de diverse social media kanalen is cruciaal. Deze informatie kun je gebruiken om de prestaties van je social media content bij te sturen en de contentstrategie te evalueren en door te ontwikkelen. Doelgroepen veranderen ook regelmatig, dus is het vaak noodzakelijk om je als organisatie aan te blijven passen aan de veranderende voorkeuren en behoeften van uw publiek. (Link naar KPI artikel)

Content laten werken in het algoritme van social media

Het begrijpen van de algoritmes op social media platformen is cruciaal om ervoor te zorgen dat jouw content de doelgroep daadwerkelijk bereikt. Deze algoritmes geven prioriteit aan berichten op basis van relevantie in plaats van chronologie. Dit betekent dat hoe meer een gebruiker interactie heeft met jouw content, hoe groter de kans dat jouw toekomstige content in hun feed verschijnt. De algoritmes houden rekening met factoren zoals de relatie tussen de gebruiker en de content creator, de engagement die het bericht ontvangt (likes, reacties, shares) en de actualiteit van het bericht. Het aanpassen van jouw content om interactie en betrokkenheid aan te moedigen kan helpen om de zichtbaarheid ervan in de feeds van gebruikers te vergroten. Regelmatig posten en actieve betrokkenheid bij jouw publiek kunnen ook de kans vergroten dat jouw content prioriteit krijgt van het algoritme. Tenslotte is het gebruik van visuele content noodzakelijk (afbeeldingen / video’s) en probeer ook content zonder links te plaatsen naar een extern platform (zoals je eigen website).

Mocht je meer willen lezen over de werking van algoritmes kun je hier per platform meer informatie vinden: Facebook, Instagram, LinkedIn en TikTok.

HHH-et model voor een goede contentstrategie: Hero, Hub, Hygiene

Het 3H-model voor contentcreatie, afkomstig vanuit YouTube, is een effectief hulpmiddel voor het structureren en diversifiëren van jouw social media-inhoud. Dit model bestaat uit drie hoofdcategorieën: Hero, Hub en Hygiene.

3H-model Hero Hub Hygiene model voor effectieve content op social media

1. Hero-Content: Dit is de content die een “wow”-effect creëert. Het is vaak groot, gedurfd en uitzonderlijk, bedoeld om een breed publiek aan te trekken en de aandacht op je merk te vestigen. Dit soort content is vaak gekoppeld aan belangrijke marketingcampagnes of productlanceringen.

2. Hub-Content: Dit is de content die regelmatig wordt geproduceerd en gedeeld om je publiek betrokken te houden en een continue dialoog te voeren met je volgers. Het kan gaan om blogposts, nieuwsbrieven, tutorials, of andere vormen van inhoud die waarde en interesse bieden aan je publiek.

3. Hygiene-Content: Dit is de content die is ontworpen om zoekverkeer aan te trekken en de permanente zichtbaarheid te verbeteren. Het is meestal SEO-geoptimaliseerde content die antwoord geeft op veelgestelde vragen van je doelgroep of relevante trefwoorden bevat die verband houden met je bedrijf en de industrie.

 

7 Tips voor content(creatie) voor social media

1. Ken je doelgroep: Het kennen van en het doorgronden van de drijfveren en de behoeften van je doelgroep, is cruciaal voor het creëren van effectieve content. Definieer je doelgroep, leer over hun interesses, gewoonten en het soort content waarmee ze zich bezighouden. Pas je content aan om aan hun behoeften en voorkeuren te voldoen.

2. Creëer boeiende en interactieve content: Moedig je publiek aan om betrokken te zijn bij je berichten. Stel vragen, maak peilingen of start discussies. Hoe meer je publiek interactie heeft met je content, hoe groter de kans dat ze je toekomstige berichten zien. Leg de focus hierbij wel echt op het creëren van waarde voor de doelgroep met als gevolg ook waarde voor de organisatie.

3. Gebruik visuals: Visuele content zoals afbeeldingen en video’s zijn boeiender dan alleen tekstberichten. Wanneer je kanalen zoals Instagram en TikTok inzet, is het zelfs voorwaardelijk. Visuele content trekt de aandacht, zijn gemakkelijk te consumeren en kunnen je boodschap effectief overbrengen. Gebruik hoogwaardige afbeeldingen, infographics of korte video’s om je berichten visueel aantrekkelijker te maken.

4. Optimaliseer voor elk platform: Verschillende socialemediaplatforms hebben verschillende kenmerken en gebruikersgedrag. Elk platform is anders. Wat werkt op Facebook, werkt mogelijk niet op Instagram of Twitter. Optimaliseer je content voor elk platform om betrokkenheid en bereik te maximaliseren.

5. Publiceer op consistente basis: Consistentie is essentieel als het gaat om social media. Het handhaven van een regelmatig publicatieschema zorgt ervoor dat je op het netvlies van je publiek blijft en helpt om je betrokkenheidscijfers (engagement ratio) te verhogen. Een contentkalender kan bijvoorbeeld helpen om de consistentie te bewaken.

6. Meet en pas je contentstrategie aan: Analyseer de prestaties van je social media berichten en ontdek welk soort content of welke onderwerpen je publiek het meest aanspreken. Gebruik deze inzichten om je contentstrategie aan te passen en meer te bieden van wat je publiek waardeert.

7. Reageer op opmerkingen en berichten: Interactie is een tweerichtingsverkeer op social media. Reageer snel op opmerkingen en berichten van je publiek om ze het gevoel te geven dat ze gehoord en gewaardeerd worden. Zo bouw je een duurzame relatie op met je doelgroep. Het reageren en inspelen op interactie is ook van belang voor het bouwen aan een sterker merkimago en bewaken van de reputatie.

Aan de slag met effectieve content voor social media?

NSMA kan op diverse manieren ondersteunen om de huidige content voor social media van jouw organisatie te verbeteren of opnieuw op te bouwen met een passende contentstrategie voor social media. We bieden diverse incompany social media trainingen aan die allemaal op maat worden ontwikkeld passend bij jouw organisatie en specifieke context en uitdaging. Tevens zijn er advies- en coachings-mogelijkheden waarbij we ook op basis van maatwerk organisaties verder helpen. Neem hiervoor contact met ons op en we gaan graag vrijblijvend met je in gesprek.