12-12-2011 / Stefan Mooren

Als je LinkedIn zakelijk inzet, is het handig om te weten wanneer je jouw doelgroep het beste kunt bereiken. Door actief te zijn op de momenten dat je doelgroep dat ook is, kun je de impact en het bereik van je activiteiten vergroten. Het Amerikaanse marketingbureau Hubspot onderzocht op welke momenten de meeste activiteit plaatsvindt op LinkedIn:

24 uur activiteit op LinkedIn

De afbeelding hieronder laat een aantal conclusies zien:

  • Tijdens kantooruren (9 tot 5) zijn de meeste mensen actief op LinkedIn
  • In de avonduren neemt het gebruik van LinkedIn via mobiele apparaten toe
  • Tijdens kantooruren vindt op LinkedIn de meeste activiteit plaats op profielpagina’s

De algemene conclusie is dat LinkedIn vooral tijdens kantooruren gebruikt wordt. De data is gebaseerd op Amerika maar ook relevant voor Nederland.


Doelgroep bereiken

De data geven je inzichten over de momenten waarop mensen actief zijn op LinkedIn, maar geven nog geen concreet beeld over een specifieke doelgroep die je wilt bereiken. Je kunt meer te weten komen door te monitoren. Op deze manier kun je niet alleen achterhalen wanneer je doelgroep actief is maar ook op welke manier. Deze inzichten kun je gebruiken om je strategie op aan te passen. Hoe je LinkedIn (en andere social media) kunt monitoren, kun je lezen in het ebook: Social Media Monitoren.