28-03-2013 / Stefan Mooren

nieuwe zoekfunctie LinkedInLinkedIn heeft de zoekfunctie verbeterd om het zoeken naar mensen, bedrijven, werk, groepen en statusupdates nog makkelijker te maken. In 2012 deden de ruim 200 miljoen gebruikers ongeveer 5,7 miljard zoekopdrachten via LinkedIn. De zoekfunctie is dus een belangrijk onderdeel van het online sociale netwerk voor professionals. Met de veranderingen wil LinkedIn een betere zoekervaring bieden en de beste zoekresultaten tonen. De komende weken wordt de nieuwe zoekfunctie uitgerold onder alle LinkedIn gebruikers.

Wat is er veranderd aan de zoekfunctie van LinkedIn?

De zoekresultaten die getoond worden wanneer LinkedIn gebruikers de zoekfunctie gebruiken, zijn gebaseerd op de informatie die op het profiel wordt getoond en de activiteiten van de connecties die aan het profiel zijn verbonden. De belangrijkste verandering is dat LinkedIn gebruikers bij het doen van een zoekopdracht niet langer vooraf hoeven aan te geven waar ze naar zoeken zoals in de afbeelding hieronder is weergegeven:

LinkedIn zoeken - oude situatie

Bij de nieuwe zoekfunctie van LinkedIn hoeft deze stap voorafgaand aan de zoekopdracht niet meer te worden gedaan. LinkedIn gebruikers kunnen hun zoekopdracht invoeren waarna er een pagina wordt getoond waarbij alle zoekresultaten uit de verschillende onderdelen van LinkedIn zijn verzameld. Naast het vereenvoudigen van zoekopdrachten zijn er nog enkele andere veranderingen doorgevoerd. Deze veranderingen zijn hieronder op een rij gezet:

  • Automatisch aanvullen: Het is niet meer nodig om bij de zoekfunctie de gehele zoekopdracht in te voeren. Wanneer LinkedIn gebruikers enkele letters typen, verschijnen er suggesties met mogelijke zoekopdrachten. LinkedIn onthoudt alle voorgaande zoekopdrachten waardoor de suggesties steeds nauwkeuriger worden;
  • Zoeksuggesties: Wanneer LinkedIn gebruikers een zoekopdracht hebben gedaan, verschijnen er zoeksuggesties die verwant zijn aan de zoekopdracht;
  • Geavanceerde zoekmogelijkheden: Momenteel is het al mogelijk om zoekresultaten te filteren via ‘Advanced Search’. Bij de nieuwe zoekfunctie heeft het geavanceerd zoeken een nieuw design gekregen en ook de filteropties zijn uitgebreid;
  • Automatische meldingen: De nieuwe zoekfunctie biedt de mogelijkheid om zoekopdrachten op te slaan en meldingen te ontvangen wanneer er nieuwe zoekresultaten zijn.

 

Slideshare: Smarter LinkedIn Search

LinkedIn heeft de verbeteringen van de nieuwe zoekfunctie op een rij gezet in een Slideshare presentatie die hieronder is weergegeven:

Bron: LinkedIn Blog