15-04-2024 / Ayman van Bregt

In een competitieve arbeidsmarkt waarbij het lastig is om de juiste talenten aan te trekken en behouden is employer branding onmisbaar voor organisaties. Waar employer branding vaak onder de verantwoordelijkheid van de afdeling human resources (HR) valt, is voor een structureel succes juist een gezamenlijke inspanning vereist met marketingcollega’s. Het op de juiste manier inzetten van social media om het employer brand te tonen kan hierbij zorgen voor een vliegwieleffect. Deze blogpost gaat verder in op het belang van de samenwerking tussen marketing-, HR-teams en de kracht social media bij het ontwikkelen van een sterke employer branding aanpak.

Samenwerking tussen Marketing en Human Resources

De kracht van een succesvolle employer branding strategie ligt in het erkennen van en werken met de complementaire rollen van marketing-, HR-teams. De expertise van marketeers op het gebied van klantgedrag, het opbouwen van de merkidentiteit en het ontwikkelen van goede verhalen (storytelling) zijn belangrijke ingrediënten om de basis van marketing, waarde creëren voor een doelgroep, te borgen. Door dit te combineren met de expertise van een HR-professional gericht op de uitgangspunten van de bedrijfscultuur en kernwaarden (en daarmee de cultural fit) en de werknemerservaring kunnen organisaties een uniek en aantrekkelijk employer brand creëren dat zowel toekomstige als huidige werknemers aanspreekt.

Ondersteuning van een employer branding aanpak via social media

Een krachtige manier om een ​​employer brand te versterken, is door social media te gebruiken als een platform voor het delen van het verhaal van het bedrijf en het bevorderen van betrokkenheid bij potentiële en bestaande werknemers. Marketing- en HR-teams kunnen samenwerken om een employer branding aanpak te ontwikkelen die gericht is op het creëren van boeiende content die de bedrijfscultuur, waarden en prestaties van werknemers laten zien. Door regelmatig daarover te posten en te reageren op reacties en vragen van volgers, kan een organisatie een authentieke online aanwezigheid opbouwen die haar employer brand versterkt. Maar vooral ook door medewerkers als online ambassadeurs in te zetten kan het verhaal van de organisatie verteld worden door de medewerkers zelf. Zij kunnen op een geloofwaardige manier het employer brand van de organisatie versterken en bevestigen in hun content.

Het is ook belangrijk om kanaalspecifieke content te ontwikkelen die aansluit bij de dynamiek en de kracht van een social media platform omdat er wezenlijke verschillen zijn t.a.v. de behoeften van gebruikers op bijvoorbeeld LinkedIn versus Instagram of X (het voormalige Twitter).
Het ontwikkelen van aantrekkelijke content om talenten aan te trekken in de basis zal gelijk zijn maar hoe deze zichtbaar is op een social media platform kan verschillen. Het is ook belangrijk om hierbij data te analyseren en inzichten te vergaren welk type content goed aanslaat bij de gewenste doelgroep op een specifiek platform.

Een gestructureerde employer branding aanpak gaat verder dan alleen het creëren van content. Het is essentieel om consistentie te creëren met daarbij het merkimago als uitgangspunt maar ook een goede match met de relevantie voor de doelgroep. In de verhalen is het noodzakelijk om deze uitgangspunten zo over te brengen dat de doelgroep ze beleeft vanuit het motto ‘show, don’t tell’.

Synergie zorgt voor succes op social media

In een tijd waarin talent schaars is en werknemers kieskeurig zijn over hun werkomgeving, is het ontwikkelen van een sterk employer brand cruciaal. Door marketing-, HR-teams samen te brengen en social media effectief in te zetten, kunnen organisaties een consistente en overtuigende merkervaring bieden die zowel toekomstige als huidige werknemers aantrekt en (ver)bindt. De synergie tussen marketing, HR en social media in employer branding is niet een keuze maar een noodzakelijke stap voor het succesvol aantrekken van talent in een competitieve arbeidsmarkt

Aan de slag met employer branding op social media?

Klaar om het employer brand van jouw organisatie kracht bij te zetten door de verhalen en expertise van jouw medewerkers op social media? Train je medewerkers met een maatwerk incompany social media training. Ontdek onze voorbeeldtrainingen op de website of neem direct contact met ons op om een maatwerk training te bespreken die echt het verschil gaat maken.

Stel ons je vraag via het contactformulier. We zijn ook te bereiken op het e-mailadres info@socialmediaacademie.nl of direct telefonisch via 06 – 53 79 82 82.