06-05-2020 / Ayman van Bregt

Het internet is onderdeel van het dagelijks leven en voor velen een verlengstuk of startpunt bij veel dingen die we in het dagelijkse leven ondernemen. Wie online niet zichtbaar is, mist als professional dan ook snel mogelijk interessante kansen. Dagelijks besteden we gemiddeld 4 uur en 44 minuten op het internet waarvan gemiddeld 1 uur en 16 minuten aan social media. Daarnaast zijn we per maand zijn we gemiddeld 61 uur online via mobiele apparaten. De smartphone is niet alleen buitenshuis maar ook in huis het meest gebruikte apparaat. Tal van mensen besteden hun tijd online om interessante informatie en mensen op te zoeken. Belangrijk is op dat moment hoe goed jouw eigen zichtbaarheid is als professional voor deze mensen. Dit artikel geeft inzichten in het online zoekgedrag van mensen en tips hoe je beter zichtbaar kunt zijn en daarmee jezelf beter kunt profileren via social media.

Online zoekgedrag via zoekmachines en sociale media

Wereldwijd zijn er meer dan 4,3 miljard mensen online actief waarvan meer dan 3,4 miljard op social media. Dagelijks zoeken deze mensen op diverse manieren naar informatie, bijvoorbeeld via zoekmachines. Zo zijn de populairste zoekmachines die gebruikt worden Google, Bing, Baidu en Yahoo. Daarnaast zijn in zoekvolume ook YouTube, Amazon, Facebook zeer groot. In de zoektocht naar informatie zijn dus niet alleen zoekmachines van belang. Google spant weliswaar de kroon met per seconde 63.000 zoekopdrachten, maar ook via social media platformen zijn mensen actief op zoek naar informatie. Zo zijn er meer dan 2.300 zoekopdrachten per seconde op Facebook, 200 per seconde op Twitter en 180 per seconde op LinkedIn.

In Nederland zijn de belangrijkste social media weergegeven in de onderstaande afbeelding:

Belangrijkste-social-media-kanalen-in-Nederland

 

Waar mensen naar zoeken op sociale media is niet bekend maar het vermoeden is dat het zoekgedrag met name gericht is op de actualiteit en interesse in producten, diensten en merken. In die zin gebruiken mensen sociale media net als de zoekmachine van Google. De belangrijkste trends in het zoekgedrag in Nederland via Google is hier weergegeven.

Zichtbaar zijn tijdens het “moment van de waarheid”

Personen die online zoeken naar informatie gebruiken niet alleen een merk-of productnaam. Dit kunnen evengoed zoekopdrachten naar een onderwerp of activiteit zijn. Zo zullen personen die bijvoorbeeld op de ‘Nederlandse Social Media Academie’ zoeken al bekend zijn met de organisatie en gericht zoeken naar bijvoorbeeld informatie over een social media maatwerktraining of workshop. Er zijn naast merkgerelateerde zoekopdrachten ook zoekopdrachten gericht op een product of dienst, bijvoorbeeld de zoekopdracht ‘social media training’. En tenslotte is er ook nog een groep zoekers die zich nog niet bewust is van de oplossing en zoekt vanuit een vraag of probleem; bijvoorbeeld ‘Hoe word ik zichtbaar via LinkedIn?’

Het is omwille van deze drie verschillende groepen zoekers (merkgerelateerd, product- / dienstgerelateerd of probleemgerelateerd) van belang om je eigen profilering online en via social media goed te regisseren. Zichtbaar zijn in deze verschillende fasen start in de zogenaamde ‘Zero Moment of Truth’, een term die gebaseerd is op een studie door Google en in onderstaande video verder wordt toegelicht:

Tips voor een betere zichtbaarheid via social media

De onderstaande tips kunnen jou helpen om je eigen zichtbaarheid en profilering via social media te verbeteren en te vergroten:

Bewust inzetten van social media platformen
Tijdens de social media trainingen die wij als Nederlandse Social Media Academie verzorgen ervaren we met regelmaat dat professionals wel actief zijn op social media maar nooit heel bewust hebben nagedacht over de inzet van een platform. Door eerst een doelstelling te bepalen voor het inzetten van social media, wordt het eenvoudiger om tot een gerichte keuze van een platform te komen en de effectiviteit hiervan te bepalen.

Inspelen op de behoeften van een doelgroep via social media
Veel professionals zijn actief via social media om kennis te delen en daarmee interesse te wekken bij een specifieke doelgroep. Het is bijvoorbeeld mogelijk om hiermee bij een potentiele nieuwe werkgever zichtbaar te worden of de interesse van professionals te wekken om op basis van jouw kennis klant te worden. Door de doelgroep via social media te observeren is het mogelijk om een beter begrip te krijgen van de behoeften. Analyseer het gedrag van je doelgroep door te bestuderen wat ze doen, waar ze naar kijken, op reageren, op welke plekken ze dit doen en welke woorden ze gebruiken.

Vertel niet alleen wat je doet maar vooral wat het oplevert
Veel professionals zijn actief op LinkedIn. In Nederland hebben bijvoorbeeld meer dan 8 miljoen Nederlanders een profiel aangemaakt. Met deze grote hoeveelheid professionals is het een uitdaging om goed zichtbaar te zijn en op te vallen. Probeer daarom met het LinkedIn profiel niet alleen te vertellen wat je doet of hebt gedaan in het verleden, maar vooral ook wat jijzelf en/of je organisatie voor anderen oplevert. De onderstaande makkelijke verbeteringen kunnen je helpen om direct een ander verhaal te vertellen met je aanwezigheid op LinkedIn.

Makkelijke verbeteringen voor een betere zichtbaarheid via social media

Zet jezelf neer als merk
Veel zakelijke profielen op social media, bijvoorbeeld op LinkedIn, komen over als een doorvertaling van een CV. Door jezelf als een uniek merk te zien en dit uit te werken kun je jezelf mogelijk beter onderscheiden. Een goede manier om na te denken over je eigen merk kan met behulp van een ‘authentiek personal branding statement’. Hierbij ligt de nadruk van het profiel niet alleen op een functie met functietitel en functieomschrijving, maar op een representatie van de waarde die je creëert en toevoegt als professional. Hiermee is het mogelijk om de zichtbaarheid en profilering via social media te vergroten. De volgende vragen helpen om tot een ‘authentiek personal branding statement’ te komen:

  • Wat is je professionele passie?
  • Welke problemen van klanten los je op als professional (met jouw kennis, vaardigheden, team, producten en diensten)?
  • Welke klantgroepen ervaren deze problemen?
  • Hoe los je deze problemen op?
  • Welk resultaat brengt dit voor klanten of partners?
  • Wat zijn de top 3 persoonlijke eigenschappen die ertoe leiden dat je resultaten behaald als professional?
  • Wat zijn de top 3 sterktes van jezelf waar bedrijven profijt van hebben gehad?
  • Wat is je onderscheidende vermogen als professional?
  • Wat zijn de drie kernwoorden / kernzinnen waarmee jij gevonden zou willen worden als professional?

Vertaal je personal branding statement naar drie kernwoorden (of combinaties van enkele woorden) waarmee jij gevonden zou willen worden als professional. Schrijf op basis hiervan een persoonlijke headline/statement van 1 zin.

De zichtbaarheid via LinkedIn vergroten
LinkedIn is een veel gebruikt platform voor een professionele presentatie. LinkedIn indexeert profielen op basis van een algoritme net zoals Google dit doet met zoekresultaten. Om een optimale zichtbaarheid te realiseren op LinkedIn met een profiel is het belangrijk om een compleet LinkedIn profiel te hebben. De Nederlandse Social Media Academie biedt kosteloos een whitepaper aan om een compleet LinkedIn profiel op te stellen. Deze whitepaper ’10 tips voor een goed verzorgd en vindbaar LinkedIn profiel’ is hier gratis te downloaden.

Reik je kennis op een presenteerblaadje aan
In de snelheid en overvloed aan berichten op social media is opvallen een uitdaging. Ga op zoek naar voor jou meest relevante relaties en onderzoek op welke plekken zij zitten. De praktijk leert dat het effectiever is om kennis gericht aan te reiken op plekken waar groepen van (mogelijk) geïnteresseerden zich bevinden zoals in LinkedIn groepen dan alleen in de eigen tijdlijn.

NSMA Whitepaper - Profileren op social mediaDownload de gratis whitepaper ‘Profileren op social media’

Wil jij aan de slag met jezelf profileren op social media? Download onze gratis whitepaper ‘Profileren op social media’ met daarin een selectie van onze beste tips & tricks die helpen jouw online zichtbaarheid te verbeteren.