22-07-2012 / Ayman van Bregt

Wereldwijd proberen bedrijven via Twitter doelgroepen te bereiken en relaties op te bouwen met (potentiële) klanten. Dit doen ze onder andere met speciale acties of het plaatsen van content die het ware gezicht van het bedrijf laat zien. In sommige gevallen lijken marketingactiviteiten op Twitter op schieten met hagel. Dit komt omdat Twitter een openbaar online sociaal netwerk is en doelgroepen lastig af te bakenen zijn (geografisch bijvoorbeeld). Als Nederlands bedrijf kan het bijvoorbeeld lastig zijn om alleen Nederlandse gebruikers van Twitter te bereiken. Laat staan dat je in het Engels tweet en alleen mensen in Zweden wilt bereiken. Om deze reden heeft Twitter een nieuwe functionaliteit geïntroduceerd die het mogelijk maakt om specifieke doelgroepen te bereiken uit een bepaalde regio; de nieuwe functionaliteit heet Targeted Tweets.

Targeted Tweets

Met Targeted Tweets kun je een gedeelte van je volgers bereiken via Twitter met een specifieke afbakening qua regio. Wanneer je als merk bijvoorbeeld wereldwijd actief bent, kun je dankzij Targeted Tweets precies de volgers van je account bereiken die uit een specifieke regio komen. Op deze manier is het bijvoorbeeld bij een wereldwijde productlancering mogelijk om dit per land te lanceren en je kunt rekening houden met verschillende tijdszones. Het systeem achter Targeted Tweets maakt het zelfs mogelijk om volgers op platform te segmenteren. Op deze manier kun je bijvoorbeeld alleen de volgers bereiken die de mobiele Twitter applicatie gebruiken terwijl je mensen die Twitter via een desktop gebruiken uitsluit.  Twitter heeft Targeted Tweets getest met een aantal huidige adverteerders; @British_Airways, @CocaCola,The Washington Post (@wpsocialreader) en @Wendys. Om gebruik te kunnen maken van Targeted Tweets, moet je als merk gebruik maken van Promoted Tweets (adverteren via Twitter in de vorm van betaalde Twitter-berichten in de Timeline van Twitter-gebruikers).