06-12-2016 / Martijn Baten

De Nederlandse Social Media Academie is een onderzoek gestart naar de ervaringen van bedrijven en organisaties in Nederland bij het inzetten van social media en hoe de huidige social media prestaties worden gemeten. Met dit onderzoek hoopt NSMA een goede indruk te krijgen welke uitdagingen professionals ervaren op dit gebied en willen we een relevante bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het vakgebied. In dit artikel wordt de aanleiding van het onderzoek toegelicht.

Het belang om social media prestaties te meten

Volgens onderzoek door Newcom maakt bijna 9 op de 10 Nederlanders gebruik van social media. Daarmee kan worden gesteld dat de impact van social media op het bedrijfsleven blijvend is. Dit grote gebruik biedt kansen voor organisaties om meer interactie te hebben met klanten en ze te activeren om actief praten over jouw organisatie. Door deze interactie kunnen ook potentiële klanten bereikt worden.

Bedrijven en organisaties zoeken in veel gevallen nog naar de juiste manier om social media waardevol in te zetten. Dat blijkt ook uit een studie door het McKinsey Global Insitute. Hierbij is het voor organisaties belangrijk om de resultaten van social media activiteiten inzichtelijk te maken. Het meten van prestaties op social media helpt om een effectieve aanwezigheid op social media te ontwikkelen en zichtbaar te maken wat de toegevoegde waarde voor de organisatie is.

Doe mee aan dit Nederlandse Social Media onderzoek

Uit ervaring weet NSMA dat het meten van resultaten van de social media prestaties veel tijd kan kosten en onoverzichtelijk kan zijn. Om deze reden zijn we benieuwd naar welke ervaringen het management van organisaties en bedrijven in Nederland hebben en wat de kosten ervan zijn. Met dit onderzoek proberen we een beter begrip te krijgen van de situatie bij Nederlandse organisaties.

In samenwerking met mediapartners Marketingfacts en Baaz worden in de komende weken marketing- en communicatieprofessionals en ondernemers uitgenodigd om deel te nemen aan het onderzoek. Als je verantwoordelijk bent of bijdraagt aan de social media activiteiten van jouw organisatie is jouw deelname gewenst. Het invullen van de vragenlijst kost ongeveer 5 minuten. Als deelnemer aan het onderzoek ontvang je na deelname een handige whitepaper met concrete handvatten om social media resultaten in de praktijk meetbaar te maken. Na afloop van het onderzoek zul je ook het rapport met een samenvatting van de onderzoeksresultaten ontvangen. Via onderstaande knop kun je starten met de vragenlijst.