08-12-2011 / Stefan Mooren

Er zijn allerlei doelen denkbaar waarvoor je social media zoals LinkedIn of Twitter kunt inzetten. Het genereren van leads is een voorbeeld van zo’n doel. Als ondernemer of organsiatie is het goed mogelijk dat je potentiële klanten naar een specifieke webpagina wilt leiden (bijvoorbeeld de dienstenpagina van je onderneming). Het Amerikaanse marketing-automatiseringsbureau Pardot deed onderzoek naar de hoeveelheid leads die gegenereerd worden via verschillende social media. De meest opvallende uitkomsten worden hieronder behandeld:

Weinig leads via Twitter

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 91% van de respondenten gebruik maakt van Twitter. Dit is een aanzienlijk grotere hoeveelheid dan de groep respondenten die LinkedIn of andere social media (zoals blogs) gebruikt. Zeer opvallend is het dan ook dat slechts 15% van de respondenten leads uit Twitter weet te genereren.

LinkedIn genereert twee keer zoveel leads als Twitter

Alhoewel Twitter massaal wordt ingezet, genereren de respondenten veel meer leads via LinkedIn. Uit de data van Pardot komt naar voren dat de onderzochte LinkedIn activiteiten in 32% van de gevallen leads opleverden (hiermee laat LinkedIn niet alleen Twitter achter zich als lead generator, maar ook blogs die goed waren voor 27% leads).

Infographic

In de infographic hieronder heeft Pardot de uitkomsten van het onderzoek aangevuld met extra informatie: