31-07-2011 / Ayman van Bregt
Dagelijks worden er circa 460.000 nieuwe aanmeldingen geregistreerd voor Twitter. Aan de ene kant is Twitter waardevol voor de dialoog die je met anderen kunt aangaan, maar veel mensen delen ook gewoon links via Twitter. Deze mensen hopen dat op deze links geklikt wordt zodat er webverkeer ontstaat (bijvoorbeeld naar een website). Vooral in dat laatste geval is de vraag: ‘Hoe kan ik opvallen in de enorme hoeveelheid informatie die dagelijks geplaatst wordt op Twitter?’
Verkeer vanuit Twitter kun je meten via Bit.ly zoals uitgelegd in dit artikel. Maar de vraag blijft: ‘Hoe zorg ik voor het gewenste verkeer?’
Een belangrijke tip hiervoor is om je goed in te leven in jouw volgers en op basis van die kennis een Tweet te kunnen maken die ertoe verleid om te klikken. De concurrentie van andere berichten op Twitter is fel en bestaat uit andere Tweets, video’s, links, foto’s.
Hieronder een aantal tips om je te helpen:
- Houd Tweets simpel en puur, je hebt maar 140 tekens (als je een link wilt plaatsen meestal maar 120);
- Gebruik woorden die gebruikelijk zijn voor jouw volgers en die passen in hun perceptie en interessegebied. Ga hierbij wel uit van de tekst die ook overeenkomt met de content waar je naartoe linkt. Als je dit niet doet, kun je frustratie oproepen door een associatie op basis van je Tweet die niet wordt waargemaakt met de content achter de link;
- Maak de waarde van de link zo goed mogelijk zichtbaar in de tekst van je Tweet (bijvoorbeeld tips, advies, tools etc.);
- Zorg voor nieuwsgierigheid waardoor men snel de neiging krijgt om te klikken. Dit kun je realiseren door mysterie en nieuwsgierigheid op te roepen in een Tweet.
Behalve de tips hierboven, helpt het altijd om vragen te stellen, tips te geven en dingen te plaatsen die discussie oproepen. Het belangrijkste is uiteindelijk om dicht bij jezelf te blijven en jezelf te durven zijn op Twitter.