09-11-2011 / Ayman van Bregt

De potentie van social media is soms lastig aantoonbaar te maken voor bedrijven. Uit onderzoek van Booz & Company blijkt dan ook dat slechts 43% (minder dan de helft) van de bedrijven die social media inzet, basisindicatoren meet zoals Followers, Retweets, Likes of Fans. Meer over dit onderzoek kun je lezen in het persbericht ‘Nederlandse bedrijven gaan aanzienlijk investeren om social media beter te benutten’. Het nut van social media is lastig inzichtelijk te krijgen als er niets wordt gemeten.

Een handige tool die kan helpen om basisindicatoren te meten op Twitter, is Retweet. Hiermee kun je de impact van activiteiten op Twitter inzichtelijk maken. Retweet meet gratis het bereik van berichten en retweets op Twitter. Je krijgt bijvoorbeeld inzicht in welke berichten populair zijn, welke mensen deze tweets vooral delen en wat het uiteindelijke bereik ervan is. Bedrijven en merken kunnen Retweet goed inzetten op het moment dat ze campagnes willen meten die via Twitter verlopen. Je krijgt bijvoorbeeld inzicht in welke berichten populair zijn, welke gebruikers met name jouw Tweets delen en zoals eerder gemeld het bereik.

Stap 1:

Ga naar de site van de tool door de volgende link te bezoeken: Retweet.co.uk

Stap 2:

Log in met jouw Twitter account door op ‘sign in with Twitter’ te klikken

Stap 3:

Vul je Twitter-account en wachtwoord in

Stap 4 – Bekijk de resultaten

Aan de hand van de bovenstaande menu-items kun je de volgende resultaten bekijken:

  • retweet stats: op deze pagina zie je de meest recente tweets en kun je de statistieken bekijken;
  • top retweets: op deze pagina krijg je de tweets gerangschikt in aflopende volgorde beginnende bij de tweet die het meest is gedeeld (retweet)
  • who you retweet: op deze pagina zie je een overzicht van de Twitter-accounts die jij zelf als gebruiker retweet (wederom in aflopende volgorde)

Stap 5:

Bekijk de details door een Tweet uit te klappen door op het symbool te klikken dat hieronder is weergegeven: