21-09-2011 / Ayman van Bregt

Facebook, Twitter en andere sociale netwerken en de conversie en impact op ecommerceRichRelevance heeft een onderzoek (New insights for online shopper behavior) gepubliceerd waarbij meer dan 200 miljoen online aankoopsessies zijn geanalyseerd. Tijdens het onderzoek is gekeken hoe Amerikanen online shoppen en op welke manieren ze bij de webwinkels terechtkomen (bijvoorbeeld via bookmarks, zoekmachines, social media platformen et cetera).

In het onderzoek worden de volgende volgende conclusies getrokken:

  • De online conversie ratio (de verhouding tussen surfers en mensen die daadwerkelijk iets aanschaffen) is nagenoeg niet veranderd in 2011 (ten opzichte van 2010) en is 2,13%;
  • De gemiddelde orderwaarde van een bestelling is gedaald naar $116,58 (was $128,27);
  • Het verkeer van Facebook en Twitter naar webwinkels is flink toegenomen echter in het totale aandeel van verkeer is dit nog geen één procent en is Google nog steeds oppermachtig;
  • De gemiddelde aankoopbesteding via Twitter van een bezoeker is ten opzichte van Facebook en Google het hoogst ($121,33);
  • Verkeer naar een webwinkel op basis van organische zoekresultaten heeft op dit moment nog het meeste impact (18%).

Andere conclusies en meer achtergrond over het onderzoek kun je in het persbericht van RichRelevance vinden.