24-06-2012 / Ayman van Bregt

De afgelopen maanden is er veel discussie geweest over de data die social media platformen zoals Twitter verzamelen van gebruikers. De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) heeft zich hard gemaakt voor een ‘Do Not Track-functie‘ op sociale netwerken. Do Not Track (DNT) betekent dat je als internetgebruiker diensten zoals Facebook, LinkedIn en Twitter kunt ‘verbieden’ om informatie over je surfgedrag te verzamelen (van alle websites die je bezoekt) en andere informatie die zij via je internetbrowser kunnen achterhalen.

Do Not Track op Twitter

Twitter biedt voor haar gebruikers de mogelijkheid van Do Not Track aan volgens het ‘opt-out’ principe. Dit wil zeggen dat je als gebruiker zelf hiervoor actie moet ondernemen om te voorkomen dat Twitter gebruikersgegevens verzamelt over jouw surfgedrag.Via de internetbrowser dien je DNT in te stellen. Dit is mogelijk via Firefox (FF  versie 5 en hoger), Internet Explorer (IE versie 9 en hoger), Safari (versie 5.1 en hoger) en Google Chrome (versie 17 en hoger). Twitter loopt hiermee voor op Facebook wat geen Do Not Track-optie aanbiedt. Als je al actief bent op Twitter kun je DNT activeren via je browser. Mocht je nog geen Twitter-gebruiker zijn maar al wel DNT hebben ingesteld dan zal Twitter bij jouw aanmelding en registratie van een Twitter-account deze DNT-instelling van je browser respecteren en overnemen als instelling.
Wil je zelf DNT instellen in je browser, lees dan de uitleg van Twitter over hoe je Do Not Track kunt instellen.