12-06-2012 / Martijn Baten
Als je op je Facebook bedrijfspagina met specifieke groepen wilt communiceren en niet met al je fans is dit goed mogelijk. Facebook biedt een handige optie bij het plaatsen van statusupdates waardoor het mogelijk is statusupdate gericht te plaatsen voor een specifiek publiek. Hierdoor kun je met één bedrijfspagina bijvoorbeeld meerdere talen bedienen, zonder dat anderen hier hinder van ondervinden.
Kies jouw specifieke publiek
Het plaatsen van een statusupdate staat standaard ingesteld op ‘Openbaar’. Klik voordat je een statusupdate plaatst op ‘Openbaar’ en selecteer ‘Taal / locatie’.
In het venster dat verschijnt kun je landen en steden aangeven voor wie de statusupdate bestemd is. Ook kun je talen aangeven van de mensen voor wie de statusupdate bedoeld is. Enkel fans uit de genoemde landen of die de opgegeven taal spreken, kunnen het bericht zien. Andere fans zullen het bericht niet zien in het nieuwsoverzicht, op de bedrijfspagina of ergens anders op Facebook.
Het plaatsten van statusupdates voor een specifiek publiek kan ervoor zorgen dat het bereik van je statusupdates afneemt. Omdat je dan immers gerichter statusupdates plaatst, zal Facebook ervoor zorgen dat berichten ook enkel voor dit specifieke publiek zichtbaar zijn. Mogelijk zie je dit resultaat ook terug in de Facebook-statistieken.