13-05-2012 / Ayman van Bregt
Twitter is een social media kanaal dat in toenemende mate voor bedrijven interessant en relevant kan zijn om structureel op te nemen in de marketing- en communicatiemix. Het Britse Yell (Gouden Gids) publiceerde een infographic over de impact van Twitter in relatie tot het zakendoen in het bedrijfsleven. In dit artikel staan de belangrijkste inzichten op een rij.
Zakelijke voordelen van Twitter voor bedrijven
Volgens de Yell zijn de volgende vijf punten de belangrijkste voordelen van de inzet van Twitter voor bedrijven:
- Bezoek en verkeer kunnen leiden naar je eigen bedrijfswebsite of weblog;
- Bijblijven met de actuele trends en nieuwsberichten uit je eigen sector;
- Makkelijk je netwerk uitbreiden met mensen die relevant voor je zijn;
- Vragen van andere mensen beantwoorden waardoor je als autoriteit en expert een reputatie kunt opbouwen;
- Communiceren waardoor je een bereik kunt opbouwen met mensen die ook een ambassadeur van jouw organisatie, merk, bedrijf, product of dienst kunnen worden.
Inzichten Yell Infographic; Zakelijke voordelen van Twitter voor bedrijven
De infographic van Yell geeft een aantal interessante inzichten over Twitter voor bedrijven. De infographic zelf is onderaan dit artikel afgebeeld. Hieronder staan de belangrijkste hoofdpunten uit de infographic:
- Twitter heeft meer dan honderd miljoen actieve gebruikers;
- Meer dan een kwart van de Twitter-gebruikers overweegt om contact te leggen met een bedrijf via Twitter;
- Een kwart van de Twitter-gebruikers volgt een merk of organisatie op Twitter;
- Meer dan een derde van de gebruikers is bereid om een merk of bedrijf op Twitter te gaan volgen als dit een voordeel oplevert (promotionele acties en kortingen);
- Meer dan de helft van de gebruikers die zakelijke informatie delen via sociale media doen dit ook op Twitter.
Zakelijk meer uit Twitter halen
Wil je zelf voor jouw bedrijf of organisatie meer uit Twitter halen? De Nederlandse Social Media Academie heeft de cursus Twitter gevorderden om je hierbij te helpen. In dit eboek leer je hoe je Twitter kunt inzetten om opdrachten te vinden en Twitter effectief en efficiƫnt in te zetten voor verkoop. Je leert hoe je kunt zoeken op Twitter om leads te vinden die tot sales kunnen leiden aan de hand van door jezelf geformuleerde doelstellingen.