26-09-2011 / Ayman van Bregt

Het Amerikaanse marketingbureau Voltier Creative heeft aan de hand van gegevens van LinkedIn een beeld geschetst van social media strategen. Het onderzoek is tot stand gekomen door het lokaliseren en analyseren van LinkedIn profielen van professionele social media strategen. Bij dit onderzoek is naast LinkedIn ook gekeken naar vacatureomschrijvingen van bedrijven die op zoek zijn/waren naar een social media strateeg. Wat opvalt aan de vacatureomschrijvingen is dat bedrijven vaak op zoek zijn naar andere kernkwaliteiten dan de gemiddelde social media strateeg volgens de data van LinkedIn lijkt te hebben.

De uitkomsten van het onderzoek zijn verwerkt in een mooie infographic die onderaan dit artikel is te bekijken. Enkele interessante hoofdpunten uit de infographic zijn hieronder op een rij gezet:

  • Op LinkedIn heeft de gemiddelde social media strateeg 3,4 jaar ervaring met digitale marketing.
  • Het merendeel van de social media strategen heeft een bachelor titel, slechts een klein gedeelte is academisch opgeleid.
  • Social media strategen zijn meestal mannen (64%).
  • Iedere social media strateeg is actief op Twitter
  • De meeste social media strategen zijn communicatieprofessionals (46%)
  • Een succesvolle social media strateeg kan vele taken uitvoeren en durft risico’s te nemen.
  • Social media strategen houden zich momenteel vooral bezig met het ontwikkelen van strategieën voor social media activiteiten
  • De volgende stap voor social media strategen is het ontwikkelen van meetinstrumenten waarmee de resultaten van social media activiteiten inzichtelijk gemaakt kunnen worden.
  • Social media strategen meten momenteel resultaat vooral aan de hand van engagement (bijvoorbeeld het aantal volgers, retweets, fans, likes, enzovoorts).

 

Bekijk zelf de rest van dit leuke onderzoek in de infographic hieronder: