09-08-2013 / Martijn Baten

Facebook Hashtags

Facebook hashtags zijn een nieuwe kans voor bedrijven om zichtbaar te zijn en interactie te stimuleren op Facebook bij gebruikers die een bedrijfspagina niet volgen. De social media analyse-tool Simply Measured deed onderzoek naar hoe de 100 merken uit de Interbrand 100 gebruiken maken van Facebook. Ruim 20 procent van de merken uit de Interbrand 100 hebben in juni gebruik gemaakt van hashtags in hun Facebook statusupdates. Op basis van het onderzoek zijn er vijf effectieve tactieken voor het gebruiken van Facebook hashtags.

5 tactieken voor het gebruik van Facebook hashtags

De Facebook hashtags werden in juni voor het eerst geïntroduceerd op Facebook. In het artikel ‘Facebook hashtags brengen statusupdates bij elkaar‘ kun je meer lezen over de werking van de hashtags op Facebook. Hieronder worden op basis van het Simply Measured onderzoek vijf tactieken behandeld voor bedrijven om meer te halen uit een Facebook bedrijfspagina met behulp van Facebook hashtags:

1. Dezelfde hashtag gebruiken op meerdere social media
American Express gebruikte de hashtag #PassionProject niet alleen op Facebook, maar gebruikte het ook op andere social media kanalen zoals Twitter en op Instagram. Dit maakt de campagne voor gebruikers op andere sociale media meer herkenbaar.

2. Seizoensgebonden hashtags gebruiken voor seizoensproducten
Champagnemerk Moët & Chandon gebruikte seizoensgebonden hashtags zoals #summer om zomerse producten in Facebook statusupdates onder de aandacht te brengen. Hiermee begaf het merk zich direct tussen updates over het onderwerp waarmee het merk zich wou associëren.

3. Met hashtags inspelen op de actualiteit
Bedrijven kunnen met Facebook hashtags de bekendheid vergroten door in te spelen op actuele ontwikkelingen en gebeurtenissen en waardevolle content te bieden. Credit Suisse gebruikte bijvoorbeeld de hashtag #wimbeldon om het sponsorschap onder de aandacht te brengen.

4. Al bestaande hashtags gebruiken
Populaire hashtags op Twitter, Tumblr en Instagram kunnen ook worden ingezet op Facebook. Omdat de context voor deze hashtags vaak al bepaald is op een ander platform, is het logisch (en vaak meer succesvol) om de hashtag ook op Facebook te gebruiken. L’Oreal gebruikte bijvoorbeeld de bestaande hashtag #ManiMonday op Facebook.

5. Het grote publiek bereiken met hashtags
Met hashtags kunnen mensen op meerdere social media geactiveerd worden. MTV gebruikte de hashtag #BeyInspired op Facebook voor een geïntegreerde wedstrijd op zowel Facebook, Twitter, Instagram en Tumblr.

Slidehare: 5 Effective Tactics for Facebook Hashtags

Onderstaande Slideshare-presentatie van Simply Measured laat de vijf effectieve tactieken zien voor het gebruik van Facebook hashtags door bedrijven.