05-12-2019 / Martijn Baten

De Facebook Creator studio maakt het eenvoudig om berichten op Facebook en Instagram voor te bereiden en in te plannen. De nog voor veel mensen onbekende Creator Studio heeft nog meer functionaliteiten om content via de verschillende platformen te verspreiden. Met een nieuwe praktische gids voor merken en media geeft Facebook een handleiding voor de functies van de Creator Studio.

Gids voor het gebruik van Facebook Creator Studio

De Facebook Creator Studio (te benaderen via facebook.com/creatorstudio) brengt verschillende hulpmiddelen samen om effectief berichten te plaatsen, te verdienen aan content, prestaties te volgen, interactie op te zoeken met fans en het managen van Facebook bedrijfspagina’s en Instagram-accounts vanuit één omgeving. In de basis biedt de Creator Studio de volgende vier basisfuncties:

  • Het publiceren, plannen en beheren van content op meerdere Facebook-pagina’s en Instagram-accounts vanuit één plek;
  • Toegang tot nieuwe en verbeterde video-, doelgroep- en retentie-inzichten en tools;
  • Het vereenvoudigen van betrokkenheid door vanuit één centrale omgeving commentaar te geven aan en te reageren op berichten van Facebook- en Instagram-fans;
  • Beter inzicht in de prestaties voor het genereren van inkomsten met content en het ontdekken van nieuwe diensten om inkomsten te genereren.

 

Facebook Creator Studio bezoeken

 

Na een uitleg over de functies en manier om de Creator Studio te vinden, geeft de gids uitleg over de kernfuncties zoals het plaatsen en inplannen van berichten en het analyseren van prestaties. Ook gaat de gids in op de specifieke Creator Studio functies zoals de bibliotheek met daarin een bundeling van afbeeldingen en video’s die eerder gebruikt zijn in posts.

Op de startpagina van de Creator Studio is de mogelijkheid om direct een nieuw bericht te maken en video’s te uploaden en/of te verspreiden over verschillende Facebook bedrijfspagina’s. Via het ‘Top prioriteiten‘ tabblad wordt direct de aandacht gevestigd op acties en onderdelen die de aandacht van de beheerder vragen zoals goed presterende berichten of problemen met het account of beheersrechten. Daarnaast worden via zogenoemde ‘Aankondigings-kaarten‘ nieuwe functies of programma’s waar de beheerder toegang toe heeft hier aangekondigd. Op de startpagina worden ook de meest recente berichten en een overzicht met belangrijkste statistieken getoond.

 

Facebook Creator Studio Home 1

 

Via de content library krijgen gebruikers een overzicht van al hun gedeelde content op Facebook, zowel gepubliceerde als ingeplande en berichten in concept worden ingeladen. Via de content library kunnen de prestaties op hoofdlijnen per bericht worden afgelezen en kan het bericht worden bewerkt of verwijderd. Door middel van de ingebouwde zoekfunctie kan er snel door alle berichten worden gezocht op basis van een titel, beschrijving of header van een gedeelde url. De content library bevat ook functies voor het crossposten van video’s en het aanmaken en bewerken van afspeellijsten met video’s.

 

Facebook Creator Studio Content Library

 

Via het Insights tabblad kunnen de prestaties van gepubliceerde video’s worden bekeken op verschillende niveaus. De statistieken van video’s worden weergegeven op basis van 1-minuut en 3-seconde weergaven en op basis van het totale aantal minuten dat de video’s zijn afgespeeld. Daarnaast worden statistieken ingeladen over de betrokkenheid rond de video zoals klikken op het bericht, likes, shares en reacties en groei in fans over tijd. Onder Insights kunnen gebruikers via de overige tabbladen gedetailleerde inzichten vinden over hun volgers en bereikte personen en, indien van toepassing, verdiende inkomsten met content.

 

Facebook Creator Studio Performance

 

Niet alleen Facebook, maar ook Instagram-accounts kunnen via de Creator Studio worden gemanaged en geanalyseerd. Vergelijkbaar met de eerdere uitleg voor Facebook kunnen prestaties van individuele posts worden afgelezen en kunnen posts voor Instagram en IGTV worden voorbereid en ingepland tot 6 maanden vooruit. Het inplannen van posts is standaard niet op Instagram mogelijk, wat dit tot een interessante functie maakt voor veel beheerders. Door de integratie van Instagram in de Creator Studio kunnen posts voor Instagram via de Creator Studio eenvoudig worden doorgeplaatst op een Facebook bedrijfspagina.

 

Facebook Creator Studio Instagram posting

 

De praktische gids met stap-voor-stap uitleg over de Creator Studio en de verschillende functies is de te bekijken via deze link.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.