20-04-2018 / Martijn Baten

Ondanks het dataschandaal dat de afgelopen weken is ontstaan bij Facebook, zijn bedrijven niet van plan om het online sociale netwerk te schrappen in de marketingplannen. Met name voor het midden- en kleinbedrijf heeft Facebook namelijk veel te bieden. Het runnen van een succesvolle Facebook bedrijfspagina vergt echter wel een goede strategie en tactiek. De Facebook Paginastatistieken zijn een behulpzaam instrument bij het sturen en controleren van de resultaten van deze strategie. In dit artikel worden de verschillende menuopties van deze tool verder toegelicht.

Zo werken de Facebook Paginastatistieken

De Facebook Paginastatistieken zijn bij uitstek een instrument om de eigen prestaties op het online sociale netwerk te evalueren en te verbeteren. Met de veranderingen die Facebook constant doorvoert aan het algoritme is het dan ook belangrijk om veranderingen in prestaties op te merken en te kunnen bijsturen op basis van data. Hieronder volgt een toelichting op de verschillende inzichten die met de Facebook Paginastatistieken verkregen kunnen worden. Onderaan het artikel licht een infographic van The Business Backer de verschillende mogelijkheden in de Facebook Paginastatistieken op een visuele manier toe.

Overzicht
De overzichtspagina van Facebook Insights geeft een overzicht van de belangrijkste inzichten over de prestaties van een Facebook bedrijfspagina. De volgende onderdelen komen op de overzichtspagina aan bod:

  • De paginasamenvatting geeft de belangrijkste statistieken van de afgelopen zeven dagen van de pagina weer, zoals de interactie, de likes en het bereik die de berichten hebben behaald. Deze gegevens kunnen ook als CSV of Excel bestand worden gedownload.
  • Onder ‘recente promoties’ zijn de details en resultaten van de meest recente Facebook advertenties zien. Ook kunnen hier nieuwe promotieacties worden opgezet.
  • Onder de kop ‘5 meest recente berichten’ wordt een overzicht gegeven van een aantal belangrijke gegevens. Deze gegevens zijn gericht op de vijf laatst geplaatste berichten, namelijk de publicatiedatum en tijd, de titel van het bericht, het type bericht, op wie het bericht werd gericht, het bereik en de behaalde interactie.
  • Bij het blok ‘pagina’s om in de gaten te houden’ worden een aantal soortgelijke Facebook bedrijfspagina’s getoond. Dit kan een goed vertrekpunt zijn om te kijken naar en leren van andere Facebook bedrijfspagina’s.

Likes

Het aantal likes van een Facebook bedrijfspagina is één van de belangrijkste manier om het potentiële bereik van berichten te meten. Met behulp van Facebook paginastatistieken kunnen de likes verder worden geanalyseerd door middel van de volgende opties:
  • Het totaal aantal paginalikes laat zien hoeveel likes een Facebook pagina op dit moment heeft, en hoe dit aantal zich de afgelopen maand heeft ontwikkeld.
  • Onder ‘Net likes’ is te zien hoeveel likes de pagina heeft gekregen, ofwel organisch of betaald. De ‘vind ik niet meer leuks’ worden ook getoond en van de nieuwe likes afgetrokken om een ‘net likes’ lijn te tonen.
  • Ook kan de oorsprong van nieuwe likes worden ingezien. Zo wordt bijvoorbeeld getoond of de likes op de pagina zelf plaatsvonden, of dat dit bijvoorbeeld gebeurde bij paginasuggesties.

Bereik
Veel Facebook bedrijfspagina’s zijn gericht op het bereiken van een zo groot mogelijk (relevant) publiek met hun berichten. Deze sectie van de Facebook Paginastatistieken geeft meer inzichten in het succes hiervan.

  • Het bereik van elk bericht kan worden bekeken, zowel organisch als betaald bereik.
  • Ook kan hier worden gezien hoeveel mensen je pagina hebben aanbevolen in hun eigen berichten of reacties.
  • De belangrijkste interactie met berichten wordt weergegeven door middel van een tabel waarin zowel likes, reacties en het aantal keer dat een bericht gedeeld is worden weergegeven.
  • Onder ‘reacties’ kunnen de verschillende emoji-reacties los van elkaar worden bekeken
  • Het aantal keer dat een bericht of pagina is verborgen, als spam is aangegeven of als ‘vind ik niet meer leuk’ is gemarkeerd wordt hier ook inzichtelijk gemaakt.
  • Bij ‘totaal bereik’ wordt weergegeven hoeveel mensen een pagina in totaal heeft bereikt, inclusief mensen die iets op je pagina hebben geplaatst, de pagina hebben genoemd of bij het bedrijf van de pagina hebben ingecheckt.

Paginaweergaven
Het succes van een Facebook bedrijfspagina kan mede worden bepaald aan de hand van hoeveel personen de pagina bekijken. Deze sectie van de Facebook Paginastatistieken geven inzicht in het aantal keer dan de pagina is bekeken door middel van de volgende functies:

  • Het totaal aantal keer dat een pagina is bekeken in een bepaalde periode Hiernaast kan dit ook los worden bekeken per type post. Zo kan bijvoorbeeld worden gezien of foto’s of video’s beter worden bekeken dan tekstuele berichten.
  • Ook wordt het totaal aantal mensen dat de pagina heeft bekeken getoond, inclusief informatie over het geslacht, de leeftijd, de nationaliteit en de woonplaats van de bezoekers. Ook wordt getoond of zij de pagina bezochten op mobiel of desktop.
  • Bij beste bronnen wordt aangegeven hoe mensen op je Facebook pagina zijn beland. Dit kan bijvoorbeeld via Facebook zelf of via een bepaalde website zijn.

Acties op pagina
Op een Facebook bedrijfspagina zijn verschillende call-to-action knoppen aanwezig, die de bezoeker bijvoorbeeld helpen om naar de website te gaan, een telefoonnummer te bellen of de route naar een locatie op te vragen.

  • Hier worden het totaal aantal acties (bijvoorbeeld website kliks) in een bepaalde periode inzichtelijk gemaakt.
  • Ook kan meer inzicht worden verkregen over wie op deze knoppen hebben geklikt, door middel van een overzicht van bijvoorbeeld het geslacht en de leeftijd van deze Facebook gebruikers.

Berichten
Met de berichten die vanaf een Facebook bedrijfspagina worden geplaatst kunnen mensen naar de pagina achter dit bericht worden gebracht. In deze sectie van de Facebook Paginastatistieken wordt meer informatie gegeven over wie precies je berichten hebben gekeken, en hoe deze hebben gepresteerd.

  • Er kan onder andere worden gezien wanneer de lezers van je berichten online zijn, per dag van de week en uur van de dag. Hier kan vervolgens op worden ingespeeld.
  • Onder ‘post types’ wordt getoond hoe welke type bericht heeft gepresteerd. Zo kan hier worden gezien of video’s, foto’s, link berichten, status updates of gedeelde video’s meer bereik en interactie teweeg brachten.
  • Ook kunnen de beste berichten van soortgelijke pagina’s worden bekeken. Het is raadzaam om deze te analyseren om trends te kunnen ontdekken in wat voor berichten het meest worden gewaardeerd door de doelgroep.
  • Tenslotte kunnen in deze sectie alle berichten die ooit gepubliceerd zijn worden bekeken, inclusief informatie over het bereik van en de interactie met deze berichten.

Personen
In deze sectie van de Facebook Paginastatistieken kunnen inzichten worden opgedaan over wie je pagina bekijken en vervolgens liken.

  • Onder ‘fans’ wordt demografische informatie gegeven over de mensen die je pagina leuk vinden.
  • Deze zelfde informatie wordt gegeven over de mensen die je pagina niet leuk vinden, maar wel volgen.
  • Ook kan informatie van de mensen die je paginacontent hebben bereikt worden ingezien.

Berichten
De laatste menuoptie van de Facebook Paginastatistieken geeft meer informatie over de interactie die heeft plaatsgevonden met gebruikers via Facebook Messenger. Zo kan hier worden gezien hoeveel gesprekken hebben plaatsgevonden in de afgelopen 180 dagen, en met wat voor mensen deze gesprekken waren.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om. 

Infographic Facebook Paginastatistieken