Alles over de ingrijpende veranderingen aan het Facebook nieuwsoverzicht

Facebook komt met grote veranderingen aan het eigen Facebook nieuwsoverzicht. Het algoritme waarmee het overzicht voor gebruikers wordt samengesteld zal zo worden aangepast dat de nadruk komt te liggen op berichten van vrienden en familie, en in mindere mate op dat van bedrijven en websites. Met deze verandering wil Facebook mensen dichterbij elkaar brengen en bijdragen aan het onderhouden van deze relaties. In dit artikel worden de veranderingen aan het Facebook nieuwsoverzicht toegelicht en wordt besproken bedrijven hiermee om kunnen gaan.

Alles over de ingrijpende veranderingen aan het Facebook nieuwsoverzicht

In een bericht op Facebook heeft oprichter Mark Zuckerberg aangegeven dat één van de belangrijke doelen voor 2018 bij het online sociale netwerk is, het verzekeren dat de tijd die mensen doorbrengen op Facebook goed besteedde tijd is. In het bericht licht hij het belang van het onderhouden van vriendschappen toe, maar erkent hij ook het feit dat het platform momenteel steeds meer wordt gedomineerd door content afkomstig van bedrijven, merken en media. Hij ligt toe dat de balans is verschoven doordat bedrijfspagina’s meer content plaatsen dan vrienden en familie. Om te zorgen dat er meer nadruk komt te liggen op de berichten van vrienden, en niet van bedrijven, zullen nu dus grote veranderingen worden doorgevoerd.

Meer waarde voor gebruikers
De eerste veranderingen zullen de komende maanden zichtbaar zijn in het Facebook nieuwsoverzicht. Gebruikers zullen meer berichten van vrienden, familie en groepen gaan zien, in plaats van berichten afkomstig van pagina’s.  Uitgebreid onderzoek heeft aangetoond dat deze content sociaal-emotioneel gezien mensen meer oplevert dan berichten van bedrijven en media, hoe interessant deze ook zijn. Op deze manier hoopt Facebook het platform van meer waarde te maken voor gebruikers.

Ingrijpend nieuws voor pagina’s
Voor Facebook bedrijfspagina’s en nieuwsuitgevers zorgen de aanpassingen voor nieuwe uitdagingen. In de eerste plaats zullen bedrijven het bereik van hun berichten, de kijktijd van video’s en het aantal klikken op links flink gaan zien afnemen. De impact hiervan zal verschillen per bedrijfspagina. Pagina’s met over het algemeen weinig sociale interactie op hun berichten zullen meer last hebben van de veranderingen dan pagina’s waarbij dit wel het geval is. Daarnaast kunnen gebruikers er wel zelf voor kiezen om het nieuws van hun favoriete pagina’s wel bovenaan het nieuwsoverzicht te tonen.

Omgaan met de veranderingen
Om goed met deze veranderingen om te gaan zullen bedrijven zich moeten aanpassen in hun benaderingen op het online sociale netwerk. Ten eerste zal Facebook content meer dan ooit kwalitatief en relevant moeten zijn, en de neiging krijgen om erover te praten. Uiteindelijk zal interactie van vrienden en familie op content van anderen de zichtbaarheid vergroten. Een goed voorbeeld hiervan zijn live video’s op Facebook. Deze genereren gemiddeld zes keer meer interactie dan normale video’s, en zorgen vaak dat gesprekken en discussies tot stand komen. Ook het gebruik van Facebook groepen kan een nieuwe kans zijn voor bedrijven om interactie met klanten en fans te faciliteren. Hierin werd recent door het platform geïnvesteerd door het toevoegen van nieuwe functies.

Daarnaast is het meer dan ooit belangrijk dat de inhoud van berichten waar zijn. Content moet kunnen worden geverifieerd, waarbij het helpt als claims worden ondersteund met onderzoek en bronnen.

Tot slot is het belangrijk dat bedrijven niet afhankelijk zijn van betaalde berichten, maar interactie genereren op basis van eigen verdiensten, zoals het delen van goede en sterke content.

Onderstaande video van Facebook licht de aangekondigde aanpassingen aan het Facebook nieuwsoverzicht verder toe:

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Wekelijks op maandag onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op het NSMA Social Media Weekoverzicht hieronder.

Met het versturen van dit formulier ga je akkoord met ons privacy statement.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.