06-01-2017 / Martijn Baten

Met wereldwijd meer dan 1,79 miljard gebruikers is Facebook voor veel bedrijven een belangrijk social media kanaal. In vergelijk met een ander populair platform op dit moment, Instagram dat 600 miljoen gebruikers heeft, is het niet verwonderlijk dat marketeers ook in 2017 veel zullen investeren in hun activiteiten op Facebook. Maar welke berichten zijn effectief voor interactie op Facebook? In dit artikel staan tips en inzichten voor interactie op Facebook in 2017 op een rij.

Tips voor het stimuleren van interactie op Facebook in 2017

De website Buzzsumo analyseerde in samenwerking met Mari Smith meer dan 800 miljoen Facebook berichten uit 2016 om te bepalen welke elementen zorgen voor meer likes, reacties en gedeelde berichten. Uit het onderzoek komen de volgende zes inzichten naar voren:

  • Vragen, afbeeldingen en video’s in berichten zorgen voor de meeste interactie in vergelijking met andere type berichten. Video’s worden het meest gedeeld. Eerder bleek al dat video op Facebook voor 268% meer gedeeld wordt dan links.
  • De beste dag in de week voor het stimuleren van interactie is zondag.
  • De interactie op berichten is hoger wanneer er minder berichten in het Facebook nieuwsoverzicht te zien zijn.
  • Korte berichten met minder dan 50 karakters zorgen voor meer interactie dan langere berichten. Recent bleek dat Facebook berichten korter dan 35 karakters ook groter toont waardoor deze beter en sneller opvallen in het nieuwsoverzicht.
  • Er vindt meer interactie plaats bij berichten die een link (naar een langer artikel) bevatten buiten Facebook.
  • Afbeeldingen die direct op Facebook worden gedeeld zorgen voor meer interactie dan afbeeldingen die via Instagram op Facebook worden gedeeld.

Gebaseerd op de analyse door Buzzsumo zijn de belangrijkste inzichten verwerkt tot praktische adviezen in onderstaande infographic. Deze tips zijn een goed vertrekpunt voor bedrijfspagina’s die interactie op Facebook willen stimuleren en kunnen gebruikt worden om te testen wat goed werkt voor de fans en bezoekers van de pagina.

Interactie op Facebook in 2017

 

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.