04-11-2016 / Martijn Baten

Facebook heeft een goed derde kwartaal gehad met een omzetstijging van 56 procent tot 7 miljard dollar, in vergelijking met vorig jaar. Ook het aantal gebruikers blijft doorgroeien. Het online sociale netwerk telt nu 1,79 miljard maandelijkse mobiele gebruikers, dat is 5,7 procent meer dan in het tweede kwartaal. In dit artikel staan de meest recente gebruiks- en omzetcijfers over Facebook op een rij.

Facebook groeit naar 1,79 miljard gebruikers per maand

In het derde kwartaal steeg het aantal dagelijks actieve gebruikers naar 1,18 miljard, een groei van 17 procent op jaarbasis.Het aantal maandelijks actieve gebruikers bedraagt nu 1,79 miljard mensen, een groei van 16 procent in een jaar tijd. Ook het aantal gebruikers dat Facebook alleen via een mobiel apparaat gebruikt groeit. In vergelijking met een jaar geleden is het gebruik met 45 procent gegroeid naar 1 miljard gebruikers. In de onderstaande grafiek is goed te zien dat de grootste groei nog steeds afkomstig is vanuit Azië en overige delen van de wereld zoals Afrika en Zuid-Amerika.

maandelijks-actieve-gebruikers-facebook-q3-2016

 

Volgens CEO Mark Zuckerberg gaat Facebook zich de komende jaren toeleggen op video streaming.  De apps van Facebook, Messenger, Instagram en WhatsApp zullen in de toekomst nieuwe en betere mogelijkheden krijgen om live video’s op te nemen en plaatsen. Gebruikers op het online sociale netwerk kijken meer video’s en zetten vergeleken met een jaar geleden zelfs vier keer zoveel live video’s op de diverse platforms van Facebook.Daarnaast gaat Facebook zich meer richten op het bedrijfsleven door ondernemers in het MKB te ondersteunen bij het inzetten van het online sociale netwerk voor marketingdoeleinden. Met de recent geïntroduceerde toepassingen Marketplace en Workplace worden nieuwe stappen gezet in deze richting.

Het is de vraag of Facebook de huidige prestaties weet vast te houden op de lange termijn. Volgens CFO David Wehner is het opletten op de hoge uitgaven door het bouwen van datacentra en de werving van goed personeel. Ook is de vraag of de verkoop van advertenties in het Facebook nieuwsoverzicht nog veel groei krijgt aangezien de beschikbare ruimte hier beperkt blijft. Het vertonen van meer advertenties kan gebruikers gaan irriteren.