14-10-2016 / Martijn Baten

Na een testfase onder de naam Facebook for Work heeft het online sociale netwerk nu Facebook Workplace gelanceerd. Workplace is een zakelijke dienst dat door bedrijven kan worden gebruikt om online te communiceren binnen de organisatie. De dienst moet de concurrentie aangaan met bestaande diensten zoals Slack en Yammer. In dit artikel staat het belangrijkste over Facebook Workplace op een rij.

Zakelijk communiceren met collega’s via Facebook Workplace

Facebook Workplace heeft hetzelfde uiterlijk van Facebook en daarnaast functies die ook op de zakelijke versie te vinden zijn. Kenmerkende functies zoals het nieuwsoverzicht, messenger, profielen en groepen zijn ook terug te vinden in Workplace. Tevens zijn de reactiemogelijkheden vergelijkbaar zoals het liken en reageren op berichten en kunnen nieuwe functies zoals live videostreaming worden ingezet om collega’s te informeren. Door de kenmerkende functies over te nemen is het voor veel gebruikers intuïtief om van de zakelijke versie van Facebook gebruik te maken. Groot verschil is dat Facebook Workplace afgeschermd is en dus vergelijkbaar is met een intranet. De communicatie die via het platform plaatsvindt, is alleen zichtbaar voor collega’s van hetzelfde bedrijf en niet gekoppeld aan de persoonlijke Facebook activiteiten.

facebook-workplace

Onderstaande video laat de verschillende functies en werking van Facebook Workplace zien:

 

Meer dan 1.000 organisaties wereldwijd maken al gebruik van Facebook Workplace. Zo hebben bedrijven als Booking.com, Oxfam, Telenor, Danone en Renault al getest met de zakelijke versie van het online sociale netwerk. Bij deze organisaties zijn al bijna 100.000 groepen gecreëerd. Populaire landen die al gebruik maken van Workplace zijn India, de Verenigde Staten, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Workplace is te gebruiken via een browserversie, maar ook via mobiele apps voor iOS en Android. Hiermee wordt het eenvoudig om overal en gedurende de gehele dag collega’s op de hoogte te houden.

Om Workplace in te zetten rekent Facebook voor het gebruik abonnementskosten. Hierdoor blijft het netwerk vooralsnog reclamevrij. De kosten voor de dienst zijn afhankelijk van de grootte van de organisatie en start bij drie dollar per maand per gebruiker. Grotere organisaties kunnen gebruik maken van Facebook Workplace tegen lagere kosten. Facebook Workplace is in dat geval een goedkoper alternatief dan Slack, dat voor een premium abonnement 8 tot 15 dollar per gebruiker vraagt. Overigens kunnen organisaties Workplace eerst gratis drie maanden uitproberen en is het voor non-profitorganisaties en onderwijsinstellingen gratis te gebruiken. Organisaties die willen starten met Workplace kunnen zich aanmelden via deze pagina.