28-10-2016 / Martijn Baten

Facebook berichten met minder dan 35 karakters worden in een groter lettertype weergegevenDe tekst van het bericht wordt in dat geval getoond in de 24pt fontgrootte in vergelijking met normale updates die in 14pt fontgrootte worden weergegeven. In dit artikel een toelichting op het vergoot weergeven van Facebook berichten.

Grotere weergave Facebook berichten met maximaal 35 karakters

Facebook berichten die alleen tekst bevatten en minder lang zijn dan 35 karakters worden vergoot weergegeven. Wanneer een bericht een foto, video of link bevat wordt de tekstgrootte niet vergroot en blijft deze zoals in reguliere Facebook posts. Ook blijkt dat de vergrote weergave vooralsnog zichtbaar is via de dekstopversie van Facebook en niet via mobiele apps.

Facebook berichten met minder dan 35 karakters groter weergegeven

Het is onduidelijk waarom Facebook korte berichten vergroot in weergave. Mogelijk doet het online sociale netwerk dit om te testen of de interactie op berichten vergoot kan worden door deze beter onder de aandacht te brengen van gebruikers. Volgens eerder onderzoek door The Information zou het delen van persoonlijke berichten zijn afgenomen met 21 procent tussen 2014 en 2015 en wil het met deze aanpassing het snel en vaker delen van berichten stimuleren. Daarnaast blijkt dat juist kortere berichten op Facebook voor de meeste interactie zorgen.

De vraag is of het effect van de vergrote teksten in Facebook berichten echt heel groot is. De berichten zijn vooralsnog alleen te zien via de desktopversie, terwijl juist het overgrote deel van de Facebook gebruikers de mobiele app van Facebook gebruikt. Toch is deze mogelijkheid interessant voor bedrijven waarvan de meerderheid van de volgers Facebook via een laptop of PC gebruikt. Facebook beheerders van bedrijfspagina’s kunnen dit achterhalen via de paginastatistieken. Het kan in dat geval de moeite waard zijn om te testen met kortere berichten om te zien of dit tot betere interactie leidt. Het grotere lettertype valt beter op en kan zo eraan bijdragen dat een boodschap onder meer personen wordt verspreid.

Afbeelding: Quartz