Initiatieven en acties op Facebook na dataschandaal

Het dataschandaal bij Facebook waardoor het bedrijf Cambridge Analytica toegang had tot de data van gebruikers heeft de afgelopen maand al veel stof doen opwaaien onder gebruikers. De afgelopen week kwam het schandaal tot een nieuw hoogtepunt met een verhoring van Mark Zuckerberg door de Amerikaanse overheid en verschillende initiatieven en acties door gebruikers om hun profiel te verwijderen. In dit artikel wordt toegelicht welke impact de gebeurtenissen bij Facebook hebben en welke stappen zijn genomen door het online sociale netwerk voor betere privacy voor gebruikers.

Initiatieven en acties op Facebook na dataschandaal

Mede door een publieke oproep door TV-presentator Arjen Lubach werden Nederlandse Facebook gebruikers de afgelopen week aangespoord om hun profiel te verwijderen naar aanleiding van het dataschandaal. Ruim tienduizend gebruikers melden zich aan om mee te doen aan het verwijderen van hun eigen account. Uit een steekproef door Nu.nl blijkt ongeveer tweederde hiervan daadwerkelijk hun profiel verwijderd heeft. Uit data verkregen met behulp van de tool CrowdTangle is te zien dat het aantal gebruikers dat Facebook heeft verlaten erg klein is. Hiermee werd gekeken naar het aantal volgers van de grootste nieuwssites met een bedrijfspagina. Gemiddeld verloren de sites 0,01 procent van de likes, terwijl deze normaliter zo’n 0,01 procent groeien in volgers. Op basis van deze gedachtegang zou ongeveer 0,02 procent van alle Nederlandse gebruikers Facebook hebben opgezegd. Op het totaal van 10,8 miljoen Nederlandse gebruikers komt dit uit op iets meer dan 2.000 gebruikers.

De tijd zal echter uitwijzen of personen daadwerkelijk van het platform verdwijnen. Een Facebook-account wordt namelijk eerst gedeactiveerd voordat het definitief wordt verwijderd. Veel online diensten zijn gekoppeld aan het online sociale netwerk en werken niet zonder een eigen profiel. De actie heeft in elk geval onder veel gebruikers voor bewustwording gezorgd over de manier waarop het bedrijf data van gebruikers verkrijgt en verwerkt.

Ook blijkt dat Facebook gebruikers nog niet massaal hun privacyinstellingen aanpassen naar aanleiding van de recente gebeurtenissen. Volgens Carolyn Everson, marketing topvrouw bij Facebook geïnterviewd door The Wall Street Journal, ziet het online sociale netwerk geen zorgwekkende ontwikkelingen op dit gebied en is het gebruik van het platform nagenoeg onveranderd. De meeste gebruikers staan nog altijd open om data met Facebook te delen of hebben nog geen stappen ondernomen om dit tegen te gaan. Volgens Everson heeft het privacyschandaal ook geen directe invloed op de omzet van het bedrijf.

Facebook neemt wel verschillende maatregelen om de privacy van gebruikers te waarborgen. Zo werd het eerder mogelijk gemaakt door het online sociale netwerk om eenvoudig meerdere Facebook Apps te verwijderen en zijn er strengere regels voor ontwikkelaars met een applicatie die data van gebruikers willen gebruiken. Alle Facebook Apps worden daarnaast op dit moment tegen het licht gehouden en onderzocht op verdachte activiteiten van ontwikkelaars. Ook is het vanaf nu mogelijk om te zien voor gebruikers of hun data is gedeeld met het bedrijf Cambridge Analytica. Via deze pagina wordt antwoord gegeven op de vraag of eigen informatie is gedeeld met het bedrijf. Daarnaast worden ontwikkelaars en gebruikers middels het Data Abuse Bounty programma beloond als bugs en beveiligingsproblemen worden gesignaleerd en wanneer zij dit aan Facebook rapporteren.

Is mijn informatie gedeeld met Cambridge Analytica

Onderstaande afbeelding laat aan de hand van een tijdlijn zien welke stappen er zijn genomen naar aanleiding van het dataschandaal:

Acties door Facebook na dataschandaal

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Wekelijks op maandag onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op het NSMA Social Media Weekoverzicht hieronder.

Met het versturen van dit formulier ga je akkoord met ons privacy statement.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.