02-01-2013 / Ayman van Bregt

Er zijn verschillende internettools om te bepalen hoe invloedrijk mensen zijn via hun social media kanalen en activiteiten. Klout en Kred geven een cijfer aan de hand van de mate van invloed maar de analysetool TweetLevel gaat verder. TweetLevel (van het PR-bureau Edelman) beperkt zich tot alleen Twitter maar biedt meer (gratis) inzichten. Edelman heeft TweetLevel gebouwd met als doel om marketing- en PR-activiteiten te ondersteunen zodat mensen en merken Twitter effectiever in kunnen zetten.
Met Tweetlevel kun je de volgende zaken analyseren en achterhalen:

  • TweetLevel geeft inzicht in welke links het meest gedeeld worden via Twitter;
  • TweetLevel meet de ‘buzz’, met andere woorden, hoeveel wordt er over jouw organisatie, product/dienst of merk gesproken;
  • TweetLevel analyseert Twitter-gesprekken en biedt inzicht in welke kernwoorden het meest belangrijk zijn in de geanalyseerde conversaties;
  • TweetLevel biedt inzichten in wie de meest invloedrijke Twitter-gebruikers rondom een bepaald onderwerp of hashtag zijn;
  • TweetLevel geeft je de mogelijkheid om per Twitter-gebruiker de mate van invloed te berekenen, gebaseerd op vier factoren; invloed, populariteit, interactie en vertrouwen.

Werking van TweetLevel

TweetLevel komt tot een TweetLevel-score (zie afbeelding bovenaan het artikel) op basis van vier factoren die geanalyseerd worden van het onderzochte Twitter-account.

  • Influence-score
    De mate van invloed wordt bepaald door het aantal retweets, geplaatste tweets en de hoeveelheid volgers.
  • Popularity-score
    De populariteits-score is alleen gebaseerd op het aantal volgers van jouw Twitter-account.
  • Engagement-score
    De engagement-score draait om interactie vanuit jouw Twitter-account. Het aantal conversaties en de mate waarin andere Twitter-gebruikers praten over jouw tweets is van invloed op deze score.
  • Trust-score
    De vertrouwens-score is gebaseerd op hoeveel vertrouwen men heeft in jouw tweets. Edelman drukt dit uit aan de hand van retweets van jouw Twitter-content.

Naast deze vier elementen voor de analyse van Twitter-accounts heeft TweetLevel een uitgebreid algoritme waar het analyseinstrument haar methodologie en advies op baseert.

Methodologie en algoritme van TweetLevel

Veel analyse-instrumenten geven geen inzage in de totstandkoming van de resultaten. TweetLevel geeft aan dat het instrument continue verbetert zal worden aan de hand van de feedback en geeft openlijk inzicht in hoe de resultaten tot stand worden gebracht. Met name voor wiskundigen zal onderstaande formule interessant zijn.

Je kunt meer over de methodologie en de betekenis van ieder genoemd onderdeel hierboven lezen op de website van Edelman’s TweetLevel.

Snel tweets, hashtags en Twitter-gebruikers analyseren met TweetLevel

Je kunt gratis en zonder registratie gebruik maken van TweetLevel. Door naar de website tweetlevel.edelman.com te gaan kun je op tweets en hashtags zoeken via ‘Pick a topic’ en op Twitter-gebruikers door een Twitter-account (@gebruikersnaam) in te voeren bij ‘Check a TweetLevel’.

Uitgebreid zoeken met TweetLevel
Je kunt ook uitgebreid zoeken in TweetLevel door vanaf de homepagina op ‘advanced search’ te klikken. Je kunt dan in je zoekopdrachten bijvoorbeeld zoeken naar woordcombinaties of woorden uitsluiten. Daarnaast kun je hier ook zoeken op url’s (links naar je website bijvoorbeeld) en hashtags. Via de uitgebreide zoekfunctionaliteit van TweetLevel kun je ook zoeken op periodes en op specifieke taalinstellingen, bijvoorbeeld alleen Nederlandstalige tweets.

TweetLevel optimaal gebruiken

TweetLevel geeft via haar eigen site een stappenplan om optimaal gebruik te maken van de tool.

  1. (Uitgebreid) zoeken naar onderwerpen, tweets en hashtags;
  2. Analyseer wat mensen (in het algemeen) zeggen binnen de context van jouw zoekopdracht;
  3. Analyseer wie er specifiek beïnvloeders (influentials) zijn;
  4. Ga in gesprek met relevante personen en zorg voor impact.

Bovenstaande stappen staan uitgebreider beschreven op de pagina ‘How to use TweetLevel‘.

Twitter Influential worden?

Wil je zelf ook meer invloed uitoefenen en invloedrijker zijn op Twitter? TweetLevel geeft een aantal tips wat je er zelf aan kunt doen op de pagina ‘Influence Tips‘.