04-03-2016 / Martijn Baten

Facebook Canvas advertenties

Facebook Canvas advertenties zijn vanaf nu beschikbaar voor alle adverteerders. Facebook Canvas is een nieuwe advertentievorm op Facebook waarmee adverteerders een visueel aantrekkelijke pagina op volledig scherm van een smartphone kunnen tonen aan gebruikers in plaats van hen naar een website te sturen. In dit artikel staan de belangrijkste ontwikkelingen van Facebook Canvas op een rij.

Facebook Canvas advertenties geïntroduceerd voor adverteerders

Sinds vorige jaar heeft Facebook met adverteerders Canvas advertenties getest. De advertentievorm is vergelijkbaar met Instant Articles op Facebook waarmee nieuwswebsites en blogs artikelen op een volledig scherm kunnen tonen. Met Facebook Canvas advertenties kunnen adverteerders aan de hand van interactieve elementen op volledig scherm een beleving overbrengen om een duidelijker verhaal te communiceren in plaats van een ‘eenvoudige’ banner. De advertenties worden vertoond in het nieuwsoverzicht op iOS en Android en openen nadat erop wordt geklikt.

Met Facebook Canvas advertenties kunnen adverteerders aan de hand van interactieve elementen op volledig scherm een beleving overbrengen. De advertenties worden vertoond in het nieuwsoverzicht op iOS en Android en openen nadat erop wordt getapt.

Facebook Canvas

Op basis van de eerste tests claimt Facebook dat gebruikers veel aandacht hebben voor de content in de nieuwe advertenties. 53% van de gebruikers die een Facebook Canvas advertentie opende, bekeek minimaal de helft. Gemiddeld werden de advertenties 31 seconde bekeken. De best presterende advertenties werden zelfs gemiddeld meer dan 70 seconde bekeken per gebruiker.

Adverteerders kunnen zelfstandig Facebook Canvas advertenties maken met de tools van Facebook. Hiervoor hoeven adverteerders geen programmeerkennis te hebben. Met de tool kunnen adverteerders afbeeldingen plaatsen, GIF-afbeeldingen, video’s en andere elementen toevoegen. Aan het vertonen van de advertenties zijn geen extra kosten verbonden. Hier gelden de regulieren manieren van afrekenen op Facebook. Ook de segmentatiemogelijkheden voor het vertonen ervan zijn hetzelfde.

Facebook evalueert de prestaties van Facebook Canvas advertenties en heeft wellicht plannen om de technologie te gebruiken in andere apps zoals Instagram. Adverteerders die met Facebook Canvas advertenties aan de slag willen kunnen zich aanmelden voor de wachtlijst en in de Gids voor Facebook advertenties de juiste benodigdheden vinden.