29-12-2011 / Stefan Mooren

Een LinkedIn profiel schept een beeld van jezelf als professional wat je kan helpen bij het vinden van opdrachten of een baan. Het beeld dat een bezoeker van je profiel krijgt, kan zowel positief als negatief zijn. De Amerikaanse weblog Social Times zet in het artikel 5 LinkedIn Mistakes that a Hiring manager Will Immediately Notice een aantal punten op een rij die ervoor kunnen zorgen dat recruiters of HR managers een verkeerd beeld van je krijgen. Dergelijke lijstjes zijn niet voor iedere situatie toepasbaar, maar wel de moeite waard om eens door te lezen.

1. Te veel huidige functies

Het is bij een LinkedIn profiel mogelijk om zowel je vroegere als huidige functies te tonen. Alhoewel ondernemers soms meerdere huidige functies kunnen hebben, kan een overvloed ervan zorgen dat er een beeld ontstaat dat je veel probeert maar weinig dingen af maakt. Als je op zoek bent naar een vaste werkgever, dan is het verstandig om na te denken of het slim is om al je huidige functies te tonen. Misschien is het slimmer om diegene eruit te pikken waarmee je het meest succesvol bent.

2. Een te lange samenvatting over jezelf

Een samenvatting over jezelf op je LinkedIn profiel is een goede manier om jezelf te profileren. Een te lange tekst kan er echter voor zorgen dat de bezoeker van je profiel het niet leest. Probeer daarom de kern zo kort en bondig te formuleren en verwerk extra informatie eventueel in de omschrijvingen die je kunt geven bij je functies en/of opleidingen.

3. Weinig aanbevelingen

Via LinkedIn kun je jouw connecties vragen om een aanbeveling voor je te schrijven. Om een 100% compleet profiel te krijgen, moet je minstens drie aanbevelingen hebben. Probeer hier naar te streven door oud-collega’s of studiegenoten te vragen om een aanbeveling voor je te schrijven.

4. Lid van te veel groepen

LinkedIn groepen bieden mogelijkheden om in contact te komen met andere professionals. De hoeveelheid en soort groepen waarvan je lid bent, zegt ook iets over jezelf.  Een enorme hoeveelheid groepen kan in het positieve geval de illusie wekken dat je een enorm gedreven netwerker bent maar het kan ook het beeld oproepen dat je overal lid van wordt zonder daadwerkelijk actief te zijn in deze groepen. Bekijk daarom eens de groepen waarvan je lid bent en vraag jezelf af wat deze groepen voor beeld over je oproepen.

5. Oninteressante statusupdates

Via statusupdates kun je jouw LinkedIn connecties op de hoogte houden van datgene wat je bezighoudt. Voor recruiters of HR managers schetsen je statusupdates ook een beeld van wie je bent. Voorkom daarom dat je te veel oninteressante (lees: niet relevante) updates plaatst.