08-02-2012 / Ayman van Bregt

Vraag je je weleens af wat mensen echt vinden van een bericht dat je deelt via Twitter?
Onderzoekers van de Amerikaanse Universiteiten Carnegie Mellon, MIT en Georgia Tech hebben samengewerkt in een onderzoek om te achterhalen hoe mensen tweets waarderen. Via de website ‘Who Gives a Tweet‘ hebben in december 2011 en januari 2012, 1443 bezoekers 43738 tweets een score gegeven (via het principe ‘hot or not’) van in totaal 2014 Twitter-accounts. Als deelnemer van het onderzoek krijg je ook een score te zien van je eigen tweets.

Resultaten onderzoek hoe mensen tweets waarderen

Op basis van bovenstaande cijfers is het resultaat van het onderzoek dat 36% van de beoordeelde tweets als interessant werden gewaardeerd. 25% heeft aangegeven de tweets niet te waarderen en de overige 39% is als neutraal gescoord. Om verschillende redenenen kan een tweet minder gewaardeerd worden. Berichten die minder (of niet) gewaardeerd werden gingen over:

  • Tweets die onderdeel zijn van een (publiek) gesprek tussen twee personen;
  • Tweets die de stemming van een gebruiker beschrijven (‘ik voel mij niet lekker’);
  • Tweets die een activiteit beschrijven van wat iemand nu doet (‘ik eet nu een boterham’).

 

Do’s en dont’s bij het plaatsen van tweets

Op basis van het onderzoek zijn de volgende do’s en dont’s geformuleerd:

  • Deel geen oude links: Twitter draait met name om actualiteiten dus deel geen oude berichten en informatie zonder een gericht doel.
  • Verrijk met je eigen ideeën: Als je een artikel deelt wordt het gewaardeerd als je ook iets toevoegt zoals bijvoorbeeld een mening bij hetgeen je deelt.
  • Werk vanuit het KISS-principe: Je hebt slechts 140 tekens dus Keep It Simple, Stupid. Beperk je tot de kern van het bericht en deel niet veel berichten achtereen.
  • Overdrijf niet met Twitter-tekens en taal: Zorg dat je met je bericht begrijpbaar blijft voor iedereen die op Twitter actief is, vermijdt dus afkortingen die voor alleen intimi zijn. RT (retweet) en Hashtags (#) kunnen goed gebruikt worden maar overdrijf niet.
  •  Creëer een context: Ondanks dat het belangrijk is om kort en bondig te communiceren kan het soms belangrijk zijn om juist wel een context te geven waarom je iets deelt of te verwijzen naar iets zodat mensen een tweet duidelijker kunnen plaatsen en begrijpen.
  • Zeur niet: Twitter wordt veel gebruikt door mensen om hun onvrede te uiten, probeer het gebruik van Twitter als klaagmuur te vermijden.
  • Prikkel en verleid: Vertel soms niet alles in een tweet maar prikkel mensen zodat ze door willen klikken en meer willen weten.