02-12-2012 / Ayman van Bregt

Merken en bedrijven die Twitter gebruiken vanuit zakelijk perspectief, doen dit normaliter met de verwachting om resultaten voor het bedrijf te behalen op basis van de activiteiten. Voor een merk of bedrijf is uiteindelijk het zakelijke resultaat belangrijk  en een indicator dat Twitter een belangrijk communicatiekanaal is. Twitter wil bedrijven daar uiteraard ook graag succesvol in laten zijn en geeft daarom acht tips over hoe je meer volgers kunt krijgen, de reputatie kunt vergroten en meer vertrouwen creëert bij (potentiële) klanten.

Acht Twitter-tips voor zakelijke gebruikers

De acht tips van Twitter zijn er op gericht om meer aandacht te kunnen geven aan jouw volgers en (potentiële) klanten op Twitter. Het kan bijvoorbeeld een goed startpunt zijn om foto’s en ontwikkelingen van het merk of bedrijf  te delen en van daaruit verder te bouwen op basis van de tips die hieronder zijn toegelicht:

  1. Delen (share)
    Deel nieuwswaardige berichten zoals foto’s en berichten over jouw merk of bedrijf.  Door het laatste nieuws te delen, raken mensen misschien geïnteresseerd in het merk of bedrijf.
  2. Luisteren (listen)
    Monitor regelmatig conversaties op Twitter over het merk of bedrijf zodat je weet wat er speelt of leeft onder klanten en andere relevante mensen.
    Onze NSMA-praktijkgids ‘Social media monitoren’ kan je hier bij helpen.
  3. Vragen (ask)
    Stel vragen aan je volgers om meer te leren over ervaringen van klanten en daarmee inzichten op te doen. Je laat hier tevens mee zien dan je luistert.
  4. Reageren (respond)
    Reageer op complimenten en feedback van klanten, zorg hierbij wel dat je actueel blijft en niet pas na enkele dagen reageert.
  5. Belonen (reward)
    Beloon volgers (indien van toepassing) met updates over speciale aanbiedingen, acties en kortingen.
  6. Maak je expertise zichtbaar en deel kennis (demonstrate leadership en know-how)
    Door artikelen en links te delen die verder gaan dan alleen het product of dienst creëer je een betere context. Maak vanuit jouw kennis en ervaring duidelijker zichtbaar dat je begrijpt hoe klanten dingen beleven in relatie tot jouw product of dienst.
  7. Creëer een podium voor relevante personen (champion your stakeholders)
    Door echt in contact te zijn met volgers en (potentiële) klanten kun je jouw Twitter-podium gebruiken om berichten te delen (retweets) of antwoord te geven op vragen.
  8. Sla de juiste toon aan (establish the right voice)
    Zorg dat jouw communicatie enerzijds goed past bij hoe je als organisatie bent maar ook wat past bij de verwachtingen van Twitter-gebruikers.

 

Infographic Acht Twitter-adviezen voor zakelijke gebruikers

Op basis van de adviezen van Twitter hebben de ontwerpers AnitaS en NikolaM onderstaande infographic ontworpen.