11-04-2012 / Ayman van Bregt

Volgens onderzoek van het advertentieplatform TBG Digital, levert Twitter betere resultaten op ten aanzien van CPM-adverteren (CPM staat voor cost per mille, de kosten per 1000 impressies van een online advertentie) in vergelijking met Facebook en andere sociale netwerken. De manier waarop Facebook en Twitter omgaan met adverteren is weliswaar verschillend qua presentatie. Facebook laat in de zijbalk advertenties zien terwijl Twitter de advertenties tussen de reguliere Tweets plaatst. Op basis van het onderzoek komt naar voren dat adverteren op Twitter op verschillende fronten beter scoort. Deze conclusie is gevormd na het analyseren van 45 miljard advertentie-impressies van 10 verschillende merken op Facebook en Twitter.

Resultaten TBG Digital onderzoek

Adverteerders betalen meer om te adverteren op Twitter dan op Facebook. Op Facebook kun je al adverteren vanaf $ 0,50 en op Twitter kosten promoted tweets tussen de $0,75 en $ 2,50. In de sector nieuws scoort Twitter veel beter dan Facebook. De sectoren sport, drinken en eten geven gelijke resultaten en Facebook verslaat Twitter in de sectoren computer en electronica en reizen. De grafiek die bovenaan dit artikel is weergegeven, laat deze resultaten zien.

Twitter heeft op andere momenten van de dag effect in vergelijking met Facebook. Tussen 6.00u ‘s-morgens en 12.00u ’s middags en van 20.00u tot middernacht is Twitter het meest effectief. Facebook is meest effectief onder lunchtijd en gedurende de middag zoals onderstaande grafiek laat zien.