28-09-2018 / Martijn Baten

Het gebruik van chatbots op Facebook is in toenemende mate een manier waarop contact met klanten wordt onderhouden. Hoewel het gebruik van chatbots in Nederland vooralsnog klein lijkt te zijn, zal volgens voorspellingen door onderzoeksbureau Gartner in 2020 85% van de klantinteracties onderhouden worden via chatbots. In dit artikel worden de verschillende mogelijkheden en toepassingen van chatbots op Facebook toegelicht.

Alles wat je moet weten over chatbots op Facebook

Chatbots zijn een geautomatiseerde manier om de interactie met klanten te onderhouden voor het beantwoorden van vragen en het ondersteunen bij verzoeken. Volgens Facebook zijn er op het online sociale netwerk 300.000 actieve chatbots en maken meer dan 1,3 miljard personen gebruik van Facebook Messenger waarop de chatbots te gebruiken zijn. Via Facebook Messenger kunnen gesprekken met chatbots worden gestart, bijvoorbeeld bij het stellen van vragen aan de klantenservice van een bedrijf.

Voor kleinschalige bedrijven en instellingen kunnen chatbots helpen om vragen van klanten sneller te beantwoorden (ook wel webcare genoemd), zonder te hoeven investeren in meer personeel voor het bieden van een goede klantenservice. Klanten die vragen hebben over de openingstijden, prijzen of status van hun bestelling, hoeven niet in alle gevallen een medewerker te spreken. Veelal kunnen deze vragen met een chatbot sneller en effectiever worden beantwoord dan via een medewerker.
Ook in het verkoopproces kunnen chatbots waarde toevoegen bij het beantwoorden van veel voorkomende vragen of bij het doen van persoonlijke aanbiedingen aan klanten die eerder een product of dienst hebben afgenomen. Uit een studie blijkt dat 83% van de consumenten op enig moment bij het doen van aankopen vragen hebben. Chatbots kunnen deze vragen sneller beantwoorden, wat ten goede kan komen aan een hogere conversie in webshops.

In verschillende gevallen kunnen chatbots op Facebook het klantcontact dus goed ondersteunen en versnellen. Onderstaande infographic van Headway Capital maakt inzichtelijk op welke manier elke onderneming gebruik kan maken van een chatbot en deze vervolgens zelf kan inrichten en instellen met behulp van Chatfuel. Ook worden in de infographic tips gegeven om chatbots op Facebook te optimaliseren en vindbaar te maken voor klanten.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om. 

Infographic: A Small Business Guide to Facebook Chatbots