
28-09-2018 / Martijn Baten
Het gebruik van chatbots op Facebook is in toenemende mate een manier waarop contact met klanten wordt onderhouden. Hoewel het gebruik van chatbots in Nederland vooralsnog klein lijkt te zijn, zal volgens voorspellingen door onderzoeksbureau Gartner in 2020 85% van de klantinteracties onderhouden worden via chatbots. In dit artikel worden de verschillende mogelijkheden en toepassingen van chatbots op Facebook toegelicht.
Alles wat je moet weten over chatbots op Facebook
Chatbots zijn een geautomatiseerde manier om de interactie met klanten te onderhouden voor het beantwoorden van vragen en het ondersteunen bij verzoeken. Volgens Facebook zijn er op het online sociale netwerk 300.000 actieve chatbots en maken meer dan 1,3 miljard personen gebruik van Facebook Messenger waarop de chatbots te gebruiken zijn. Via Facebook Messenger kunnen gesprekken met chatbots worden gestart, bijvoorbeeld bij het stellen van vragen aan de klantenservice van een bedrijf.
In verschillende gevallen kunnen chatbots op Facebook het klantcontact dus goed ondersteunen en versnellen. Onderstaande infographic van Headway Capital maakt inzichtelijk op welke manier elke onderneming gebruik kan maken van een chatbot en deze vervolgens zelf kan inrichten en instellen met behulp van Chatfuel. Ook worden in de infographic tips gegeven om chatbots op Facebook te optimaliseren en vindbaar te maken voor klanten.
Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!
De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.