13-07-2018 / Martijn Baten
Instagram heeft recent inzicht gegeven in de manier waarop het algoritme werkt. Hierdoor wordt het duidelijker om te begrijpen welke factoren een rol spelen bij hetgeen een gebruiker in zijn of haar feed ziet langskomen. In dit artikel wordt alles toegelicht over de werking van het Instagram algoritme en hoe bedrijven dit in hun voordeel kunnen laten werken.
Alles wat je moet weten over de werking van het Instagram algoritme
Berichten op social media worden in de meeste gevallen weergegeven op basis van een algoritme. Zo heeft Facebook een eigen algoritme waarmee wordt bepaald welke berichten in het nieuwsoverzicht worden weergegeven en op welke positie. Sinds juli 2016 worden de berichten op Instagram ook weergegeven op basis van een eigen algoritme. Op basis van een recente presentatie door Instagram aan journalisten is er nu meer bekend over de werking van het algoritme.
Het Instagram algoritme op hoofdlijnen rekening met de volgende drie aspecten:
- Interesse
Het Instagram algoritme kijkt naar hoe groot de kans is dat je geïnteresseerd bent in een bepaald bericht door te kijken naar voorgaande interactie met soortgelijke berichten. Hierbij wordt gekeken naar het type en het onderwerp van het bericht, maar ook naar de daadwerkelijke visuele content, met behulp van de beeldherkenningstools van Instagram. Deze tool herkent het type beeld waar een gebruiker regelmatig op reageert. Op het moment dat een gebruiker dus regelmatig interactie heeft met strandfoto’s is de kans groot dat andere strandfoto’s hoog in de feed verschijnen. - Recentheid
Naast de interesse-factor wordt er rekening gehouden met hoe recentelijk een bericht geplaatst. Hierdoor zullen recent geplaatste berichten sneller bovenaan de feed te zien zijn dan minder recent geplaatste berichten. - Relatie
Tenslotte houdt het Instagram algoritme rekening met de relatie die er is tussen de gebruiker en het account dat een bericht heeft geplaatst. Zo wordt er gekeken naar eerder gegeven likes, reacties, shares, tags en dm’s naar deze persoon. Des te vaker de interactie met dit account, des te sneller een bericht van dit account in de feed verschijnt.
4 manieren om slim gebruik te maken van het Instagram algoritme
Er zijn verschillende manieren waarop je als bedrijf zo slim mogelijk gebruik kan maken van het Instagram algoritme, om zo hoog mogelijk in de feed van de doelgroep te verschijnen. Met name de volgende vier manieren kunnen daaraan bijdragen:
- Plaats regelmatig nieuwe berichten
De belangrijkste manier om zichtbaar te zijn en blijven is door regelmatig en consistent berichten te plaatsen. Het is raadzaam om te proberen ten minste driemaal per week een nieuwe foto of video te plaatsen, om als relevant te worden gezien door het algoritme van Instagram. - Plaats content met een doel
Het is raadzaam om doelgericht content op Instagram te delen en hiermee de kwaliteit te bewaken. Zorg dat de content relevant is voor de doelgroep om een goede band op te bouwen en waardevolle interactie zoals een gesprek te stimuleren. - Streef naar interactie
Eén van de raadzame acties op Instagram is het bewerkstelligen van authentieke interactie onder personen. Dit kan bijvoorbeeld worden gestimuleerd door volgers open vragen te stellen, en door hen te vragen je bedrijf te taggen waar relevant. Hoe meer interactie volgers hebben met je account, hoe groter de kans om beter in de feed te verschijnen. Daarnaast is het zelf ook raadzaam om elke dag een aantal foto’s van de doelgroep te liken of erop te reageren, om voor wederzijdse interactie te zorgen. - Ken de doelgroep
Uiteindelijk is het met name belangrijk om je doelgroep goed te leren kennen en te weten wat voor content zij het liefst willen zien. Dit kan worden gestimuleerd het plaatsen van poll via Instagram Stories of door simpelweg de doelgroep te vragen welke content zij het liefst willen zien.
Meer leren over Instagram en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!
De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.