B2B content meest verspreid via LinkedIn

LinkedIn is in de Verenigde Staten het meest gebruikte social media kanaal voor B2B doeleinden. Dit blijkt uit recent onderzoek van Content Marketing Institute (CMI) en Marketingprofs. Tijdens het onderzoek is er een digitale vragenlijst gestuurd naar ruim 1400 marketingprofessionals die werkzaam zijn binnen een B2B omgeving. Alhoewel het onderzoek Amerikaans is, zijn de inzichten ook interessant voor de Nederlandse markt.

Onderzoek: The State Of B2B Content Marketing in North America

Uit het onderzoek blijkt dat content marketing in 2012 is gegroeid en social media hiervoor de belangrijkste distributiekanalen zijn. De B2B professionals gaven meer budget uit, gebruikten meer tactieken en zette meer (social media) kanalen in dan in 2011. Hieronder zijn enkele opvallende uitkomsten van het onderzoek op een rij gezet:

  • 91% van de respondenten gebruikt content marketing;
  • Social media zijn de meest gebruikte distributiekanalen voor content marketing (87%), gevolgd door artikelen op de bedrijfswebsite (83%);
  • Het delen van onderzoeksrapporten groeide van 25% in 2011 naar 44% in 2012;
  • Video is de meest gebruikte vorm van content (70%);
  • 49% van de respondenten is er van overtuigd dat social media effectief zijn voor B2B doeleinden, 67% denkt dit voor persoonlijke netwerkbijeenkomsten;
  • LinkedIn is het meest gebruikte social media kanaal (83%), gevolgd door Twitter (80%) en Facebook (80%);
  • Merkbekendheid is het voornaamste doel voor B2B activiteiten (79%), gevolgd door acquisitie (74%) en het genereren van leads (71%);
  • Traffic naar een website is de meest gebruikte indicator voor het meten van succes (60%). Op de tweede plaats wordt de kwaliteit van de lead genoemd (51%) gevolgd door het aantal keren dat de content via social media is gedeeld door anderen (45%);
  • 54% van de respondenten is van plan om in 2013 meer budget te besteden aan content marketing.

Infographic: The Contentious State of B2B Content Marketing

De volledige onderzoeksresultaten zijn te raadplegen in het onderzoeksrapport B2B Content Marketing: 2013 Benchmarks, Budgets and Trends North America. In de infographic die hieronder is weergegeven, zijn de meest opvallende resultaten van het onderzoek nog eens op een rij gezet: